خلاصه ماشینی:
"البته با توجه به گونه گونیهای مشارکتها،با تغییر نگرش مسؤولان نسبت به مشارکتها و مفهوم و مصادیق آن،انتخاب مدیران آگاه به امر مشارکت در مدارس،مسؤولیتپذیری و ایفای نقش مشارکتجویانه و فعال معلمان و دانشآموزان در اداره مدرسه، آگاهسازی مردم به ویژه اولیای دانشآموزان و ایجاد اعتماد و ارتباط نزدیک و صمیمانه با مردم،ارتقای وضعیت معیشتی و فرهنگی مردم از سوی دولت،کیفیت بخشی آموزش و پرورش و برنامههای مدارس از طریق اصلاح و بهبود برنامههای درسی، به ویژه کتب درسی و کمک درسی و فنآوری آموزشی و نهادینه و قانونمند کردن اقدامات خیرین،از قدمهای مؤثری است که باید به آنها در برنامهریزیهای آموزشی و پرورشی، به ویژه در برنامه توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سوم کشور،توجه شود."