خلاصه ماشینی:
"پس از توزیع پرسشنامهها بین افراد واجدشرایط،آنچه در اولین مرحله تعجبآور بود،این بود که نزدیک به 60%معلمان یا بهطور کاملا بیتفاوت یک ردیف شامل چهل و سه سؤال را با درجههای رفتاری متفاوت بهطور یکسان پر کرده بودند که حاکی از بیتفاوتی آنها در مقابل گزارههای مطرح شده بود یا این که آنها را بدون جواب گذاشته بودند.
معلمها باید پیرو مدرسه باشند و نقش دیگری ندارند!مگر میتوان غیر این رفتار کرد؟ اگر معلمها نظریات اعتقادی و قلبی خود را بیان کنند،چه کسی تضمین میکند که بعدها مورد شماتت و سؤال واقع نشوند و حرفهایشان ابراز سرکوبی خودشان نشود؟ بسیار دیده شده که نقد رفتار بعضیها،به مذاق آنها خوش نیامده است.
از نظر کیفی،در جامعه آموزشی به گونهای عمل میشود که معلم لزومی به مطالعه و گسترش معلومات خود نمیبیند و افکارش در چارچوب کتاب درسی موجود و فضای کلاس محدود میماند.
این گروه،نه از سر نداشتن و یا نخواستن،که به لحاظ خلق و خوی فطری،ترجیح میدهند در مقابل رویدادها و مشاهداتی که شاید مورد پسندشان هم نیست،ساکت و بیتفاوت باشند."