خلاصه ماشینی:
"بنابراین میتوان گفت که ما در شناسایی علایق و استعدادهای دانشآموزان هم عموما ناموفق و ناکام بودهایم؟ @بله،همین که پس از 12 سال درس خواندن،به دانشآموز میگوییم رشته مورد علاقهاش را در کنکور از میان 100 رشته انتخاب کند،نشان میدهد که آموزش و پرورش،در طول این مدت به علاقه و استعداد دانشآموز پی نبرده است.
آقای حسیننژاد،علل عمدهء این مشکلات یا آنگونه که فرمودید بیماریهای آموزش و پرورش ما چیست؟ @من در اینجا به برخی از این دلایل به طور کلی اشاره میکنم:نداشتن برنامهء کلان آموزشی و پرورشی،تغییر مدیریتها،سیاستزدگی در آموزش و پرورش،بیدقتی در انتخاب معلمان و دبیران،آموزش ضمن خدمت صوری، کاربردی نبودن آموزشها،کمبود متخصصان و کارشناسان در دفاتر ستادی،ناکارآمدی گروههای آموزشی، روشهای تدریس غلط معلمان،استفاده نکردن از تجربیات گرانبهای بازنشستگان،حجم زیاد و تغییر پیدرپی کتابهای درسی در سطحی گسترده و مسألهء کنکور که قاتل دوم استعدادهای دانشآموزان ماست."