خلاصه ماشینی:
"نگرشی انسانگرایانه به دانشآموزان داشته باشید شاید در نگاه اول،طرح این نکته،بسیار ساده و بدیهی تلقی شود،اما،هم موضوع بدان سادگی که تصور میشود،نیست و هم آن که نکتهء یاد شده از مباحث بسیار جدی آموزش و پرورش جهانی است.
کلید موفقیت در هر نوع رابطهء متقابل این است که در ایجاد ارتباط پیشقدم شوید و از خود مایه بگذارید و سپس به محبت بخشیدن ادامه دهید.
این پذیرش بدان معنا نیست که فرد منکر ویژگیهای منفی خود با دیگران شود،بلکه منظور احترام به شخصیت انسانی است.
شما هم سعی کنید خود را در موقعیت فرضی این مثال قرار دهید.
آیا فکر میکنید هردو به یک اندازه قابل احترامند؟ کلاس خود را از نظر ظاهری و روانی ایمن کنید میگویند فرد بدقیافهای بچهای را بغل کرده بود.
اما آیا به راستی چنین است؟آیا بچهها به ما اعتماد دارند؟آیا به راحتی میتوانند در کلاس مخالفت خود را با موضوعی اعلام کنند؟آیا جرأت انتقاد کردن از ما را دارند؟آیا با ترساندن دانشآموزان آنها را ساکت میکنید؟ این بودن کلاس،یعنی امنیت خاطر دانشآموزان و امکان ابراز وجود برای آنان.
سخن گوینده را قطع نکنید،مگر آنکه مسألهء زمان برای شما مهم باشد و باید در زمان معینی در جایی باشید یا کاری را انجام دهید.
تمرین 2 بر اساس ملاکهای راهنمای 2، رفتار شنیداری خود را در مقابل دانشآموزان،والدین،همکاران و خانواده مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهید.
آیا رفتار شنیداری شما در موقعیتهای مختلف، متفاوت است،چرا؟ فکر میکنید برای افزایش مهارت گوش دادن،چه کارهایی باید بکنید؟ ادامه دارد زیرنویس (1)-اتکینسون،ریتا ال و همکاران."