خلاصه ماشینی:
"دستور العملهای زیر بر اساس مطالعات کولبرگ و واینر شدهاند: از مسائل اخلاقی پرهیز نکنید دانشآموزان را باید تشویق کرد تا مسائل اخلاقی را که در مدرسه و در جای دیگر با آنها روبهرو میشوند،به بحث بگذارند.
بر استدلال اخلاقی تأکید کنید وقتی از معضلات اخلاقی بحث میشود،ممکن است دانشآموز محور بحث را به موضوعات غیراخلاقی بکشانند.
همچنین به موازاتی که در کلاس عقاید گوناگون ابراز میشود بکوشید تا دانشآموزان را وادار کنید دربارهء مسائل مورد بحث از دیدگاه سایر دانشآموزان نیز فکر کنند.
سطح رشد اخلاقی دانشآموزان را در نظر بگیرد تشخیص دقیق سطح استدلال اخلاقی دانشآموز ضرورتی ندارد،ولی معلمان باید برای نوع استدلال اخلاقی که احتمال دارد دانشآموزان به کار گیرند،آمادگی ذهنی داشته باشند.
بر تعمیم تأکید کنید تنها کافی نیست که دانشآموز برای مثال،استدلال مرحلهء 4 را در بحثهای کلاسی به کار برد،بلکه باید از چنین استدلالی دربارهء مسائل شخصی خود نیز استفاده کند."