خلاصه ماشینی:
"شناخت داستانکهای آموزشی-2 اشاره در شمارهء قبل،نخستین بخش از ستون «داستانکهایی در حوزهء تعلیم و تربیت»را تقدیم حضور شما خوانندگان گرامی کردیم.
همچنین،علاوهبر توضیحی که در شمارهء قبل دربارهء داستانکهاآوردیم، ذکر دو نکتهء دیگر هم ضروری است: گرایش بیشتر به محتوا،پرهیز از شگردهای فرمالیستی،توجه افزونتر به مضمونهای عام و بعضا فلسفی یا شبه فلسفی و حذف همه زوادید و توصیفات غیر لازم،از جمله ویژگیهای این سبک داستاننویسی است.
بینظیر و مشابه پیرزن با غرور گفت: -این دو بچهء من از اول هم،اینطور بودند:استثنایی،بینظیر و درست مثل هم.
معلم،چند لحظهای آنها را نگاه کرد و سکوت سنگین کلاس را اینگونه شکست: «اگر کسی به راه رفتن ما نگاه کند،متوجه میشود که همه تقریبا مثل هم راه میرویم، فقط علی است که با ما فرق دارد.
مهین دهقانپور غایب آقا معلم،به محض ورود به کلاس، حضور و غیاب میکرد و دانشآموزان با گفتن «بله»حضور خود را اعلام میکردند.
معلم،خیره به دفتر گفت:«به باطنی بگویید که جلسه غیبت دارد،دیگر نیاید!» یکی از شاگردان در گوشهای از کلاس، آهسته گفت:«او دیگر هیچ وقت نمیآید."