خلاصه ماشینی:
"وقتی معلمان و مدرسهها از مرحلهء مسألهسازی و فهم مسأله چشم بپوشند،به دانشآموزان فرصت ندهند دربارهء واقعیتها و روشها پرسش کنند و آنان را از کاوشگری بازدارند،دانشآموزان هم به صورتی ناپخته اطلاعات را به حافظه میسپارند و بسیاری از آنان آموختهها و به یاد سپردههای خود را نا به جا به کار میبرند یا آنکه موفق به کاربرد آنها نمیشوند.
در واقع،شیوهء یادگیری مبتنی بر مسأله برای یادگیرندگان بزرگسال تدوین شده است و هدفش آموزش شیوههای مواجهه با مسائل پزشکی و حل آنها به پزشکان است.
ولی آنچه باقی ماند،شیوهء یادگیری مبتنی بر مسأله را تدوین کرد تا: «به دانشجویان پزشکی فرصت دهد اطلاعاتی را که به تازگی آموختهاند با آموختههای قبلی خود درهم آمیزند و آنها را در زمینهء مسائل مربوط به بیماران،نظیر نشانگان و علائم بیماری،دادههای آزمایشگاهی و دورههای بیماری به کار ببرند و بتوانند اطلاعاتی را که آموختهاند در زمینههای کلینیکی مختلف به یاد آورند.
»6 دیدگاهی که باروز دربارهء یادگیری مبتنی بر مسأله داشت،هدف آموزش و پرورش را دنبال میکرد: «دانشجویان پزشکی که ما تربیت میکنیم باید دانشی را کسب کنند که بتوان آن را به خوبی نگهداری و بازیابی کرد.
باروز دریافت که یادگیری مبتنی بر مسأله،همچنین سبب پرورش قابلیتهای دانشجویان در زمینهء بسط و ارتقای دانششان در حوزهء رو به گسترش دانش پزشکی میشود و شیوهء عمل آنان را در مواجهه با بیماریهای جدیدی که رخ میدهند،بهبود میبخشد.
پژوهشها و تجربههای معلمان، نشانگر آن است که راهبردهای فعال آموزشی، نظیر یادگیری مبتنی بر مسأله،حتی در دانشآموزان دلزده نیز انگیزه میآفرینند و سبب پیشرفت تحصیلی و ارتقای سطح درک آنان میشوند."