خلاصه ماشینی:
"به نظر طرفداران این نظریه،مزیت فلسفهء ساختگرایی آن است که هرگاه دانشآموز راهی علمی برای حل مسألهاش بیابد،آن راهحل، بخشی از خود وی میشود.
این ویژگیها برای کلاسهای درس سنتی در نظر گرفته میشوند: -سخنران بودن معلم -غالب بودن کتاب درسی -ارزش قائل شدن برای تفکر -فعالیت تقلیدی -دانش از پیش تعیین شده -اضافه باری اطلاعات -توجه به اجزا به جای توجه به کل با نگاهی به این فهرست روشن میشود، کلاس درس سنتی شدیدا معلم محور است.
کسانی که به کاربست رویکرد ساختگرایی علاقه دارند، باید ویژگیهای زیر را در نظر داشته باشند: -ارزشگذاری یا بها دادن به دیدگاههای دانشآموزان -در نظرآوری برنامهء درسی انعطافپذیر -تأکید بر مسائل متنوع و مناسب -جریان دانش از حیطهای به حیطهء دیگر -نگاه کلنگرانه به مفاهیم و دانش موارد بالا فقط برخی از ویژگیهایی است که معلمان باید در کلاسهای درس ساختگرا در نظر داشته باشند.
بروکس و بروکس با پیشنهاد 12 ویژگی برای محیطهای یادگیری مبتنی بر رشد شناختی چنین اعلامکردهاند: تقویت،ترغیب و پذیرش اختیار و ابتکار دانشآموز برای مثال میتوان،مسؤولیت تدریس بخشی از محتوای یک یا چند درس را به دانشآموز یا دانشآموزان سپرد و آنان را برای تنظیم و ارائه اثرگذار محتوا یاری کرد.
مهارتهای فکری و فرایند تدوین محتوا بهرهگیری از مهارتهای فکری یا مهارتهای فرایندی برای شکلدهی و تدوین محتوای فعالیتهای کلاسی همچنین آمادهسازی محتوای برنامهء درسی رسمی برای دانشآموزان یکی از وظایف عمدهء معلم است.
کاوش و پرسش ترغیب دانشآموز به کاوش از طریق پرسشهای تفکربرانگیز،سؤالهای باز و تشویق دانشآموزان به پرسش از یکدیگر برخی سؤالات برای آگاهی از میزان دانستههای فراگیران است و برخی دیگر برای واداشتن یادگیرندگان به تفکر."