خلاصه ماشینی:
"باوجود این،چگونه دانشآموزان خود را به مشاهدهء جهان پیرامونشان تشویق کنیم،بهطوری که نه تنها به خاطر آماده شدن برای یک شغل علمی،بلکه حتی برای لذت بردن و سرزنده بودن در جهانی که در خانه و کوچه و بازار حس میکنند،دربارهء دنیای پیرامونشان بپرسند و بتوانند آن را درک کنند؟ پرسیدن دربارهء پاندول در اینجا به تعدادی مثال اشاره میکنم که علاوهبر ایجاد زمینههای سؤالبرانگیز،در پرورش مهارت مشاهده کردن و سازمان دادن مشاهدات نیز به نحوی که به نتیجهای آزمودنی بینجامد(از طریق طراحی آزمایش یا به کمک اطلاعاتی که از پیش موجود بودند)،به دانشآموزان دورههای آموزشی گذشته من کمک میکردند.
پس پرسش مهمی برای او مطرح شد:اگر فاصلهء پیموده شده،پریود(زمان یک نوسان کامل)چلچراغ را تعیین نمیکند،پس چه چیزی آن را تعیین میکند؟ حال به اصل روش تجربی میپردازیم:سیستم مورد مطالعه را تا حد امکان ساده میکنیم و تک تک عواملی را که ممکن است بر رفتار آن تأثیر بگذارند،مشخص میسازیم.
من از دانشآموزان پرسیدم:«چگونه میتوانیم پیببریم،کدام یک از این دو عامل در اندازهء پریود پاندول مؤثرند؟» برخی از آنان به درستی پیشنهاد کردند که از قرقرههایی با جرم متفاوت و نخهایی با طول متفاوت استفاده کنیم و فرضیه را بیازماییم.
آن وقت من میپرسم«قطرات آب ته بشقاب از کجا آمدند؟ براساس این مشاهدات،فکر میکنید هنگام سوختن مواد چه پدیدهای روی میدهد؟» این دو مثال بهرهگیری از پرسش،برای تقویت مشاهده و آزمایش مستقیم،در هر سطحی مناسبند و از آنها میتوان برای آموزش شیوهء کار دانشمندان بهره گرفت.
اما آنچه مهمتر است،این است که حین این فعالیتها،پرسشهای بیشماری بروز میکنند که برای یافتن پاسخ آنها نیز میتوان از همین فرایند آموزشی بهره گرفت."