خلاصه ماشینی:
"محیط،زمینه بیرونی است که مشکل کودک در آن آشکار میشود؛و جنبههای مختلف محیط میتوانند در مشکل کودک نقش تعیینکنندهای داشته باشد.
به منظور درک اینکه چرا کودکی یک تکلیف شناختی را در سطحی پایینتر از هنجار انجام میدهد،باید از آنچه موجب انجام موفقیتآمیز تکلیف موردنظر میگردد تصویر واضحی داشته باشیم و سپس از آن برای تحلیل علت اشکالات کودکان دارای اشکالات یادگیری سود جوییم.
میتوان انتظار داشت که در اشکالات یادگیری عمومی،فرایندهایی که بین بسیاری از حوزهها مشترکند نقش داشته باشند(در عین حال ممکن است فرایندهای متعلق به حوزههای خاص نیز در این میان وجود داشته باشند).
به این ترتیب،اگر به عنوان مثال کودک واجد اختلال خاص در خواندن باشد باید انتظار داشته باشیم ماهیت این مشکل را در فرایندهای شناختی خواندن بیابیم.
از سوی دیگر،اگر اشکالات خواندن تنها یکی از چندین مشکل یادگیری باشد که کودک با آنها روبهرو است؛میتوانیم انتظار داشته باشیم در آنها فرایندهای شناختی عام،و نیز احتمالا فرایندهای حوزههای خاص را بیابیم."