خلاصه ماشینی:
"ما میتوانیم در این مورد به سه نحو عمل کنیم: 1-شرایطی در کلاس فراهم کنیم که یا ذهن دانشآموز در کلاس فعال نباشد و سؤالی برایش مطرح نشود،یا اگر هم سؤال دارد ترجیح دهد خود را کنترل کند و سؤال را مطرح ننماید و نوعی فشار روحی و روانی را بر خود تحمیل نماید.
اما دانشآموز مسألهدار،اولا با دارد که مسأله خود را طرح کند،ثانیا اگر طرح کند،کمتر به پاسخ توجه دارد،او دارای هیجان روحی و درگیری درونی است این هیجان و درگیری وی را از تمرکز فکر روی پاسخ باز میدارد و او را در خود فرو میبرد.
2-در کلاس بهگونهای عمل کنیم که فضایی مناسب و متعادل برای طرح به موقع سؤال و پاسخگویی درست و صحیح به سؤالها برای ارتقاء آگاهیهای سطحی و ظاهری دانشآموزان از دین و رساندن آنها به آگاهیهای مستدل و عمیق فراهم آید."