خلاصه ماشینی:
"در کشور ما،این مکان علمی که زیباترین لحظههای شکوفایی را نیز در دل خود دارد،دچار بیمهری و کماعتنایی شده است و فرایند پژوهش که باید عمدهء دوران باروری خود را در دامان کتابخانهها طی کند،کمکم به راهی میرود که سر از ترکستان بهدر خواهد آورد.
وقتی کتابخانه به انباری متروک تبدیل میشود و هرچند گاه یکبار کلید برق آن زده میشود،دانشآموز در کدام بخش این ماجرا ایفای نقش میکند؟کتابخانه،پل بین دانش و اطلاعات است و دانشآموز را اگر پژوهشگر و خلاق میپسندیم و اگر آرزوی تربیت دانشآموزانی پویا و متفکر را درسر میپرورانیم،باید آنان را در عبور از این پل یاری دهیم.
دانش،مجموعهء اطلاعات جمعآوری شده است و اطلاعات،دادههای جدیدی هستند که هر آن به روز میشوند و کتابخانه پل بین دانش و اطلاعات استظ؛یعنی درست در نقطهء حساس و کلیدی ماجرای پژوهش قرار دارد.
پس اگر سطح اطلاعات و روند غنیشدن و بهروز شده آنها حرکتی صعودی داشته باشد،دانش و فرهنگ نیز به موازات آن رشد خواهد کرد."