خلاصه ماشینی:
"نوجوانانی که دچار توقیف هویت هستند نیز معمولا وابستگی زیادی به والدین خود دارند،اما از فرصتهای لازم برای کسب استقلال و جدا شدن سالم از خانواده برخوردار نیستند(پاپینی به نقل از لطفآبادی 1379).
در مطالعهء دیگری که آنها انجام دادند(1986-1985)،به این نتیجه رسیدند:نوجوانانی که در سطوح بالاتری از نظر هویت قرار دارند،در خانوادههایی پرورش یافتهاند که ضمن فراهم ساختن محیطی حمایتکننده، فرصتهای بیشتری برای بیان و گسترش نقطه نظرات فرزندان خود ایجاد کردهاند.
فرایندهای اجتماعی و روانی در متن روابط بین فردی رخ میدهند؛زیرا رابطهء«والدین-نوجوان» از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از پایدارترین«میکرو اکولوژی»ها را برای رشد هویت نوجوان فراهم میکند.
براساس تحقیقات انجامشده، خانوادههایی که به رشد عقلانی و اخلاقی و تحول خود و هویت خود کمک میکنند،خانوادههایی هستند که بر تحقیق و اکتشاف تأکید دارند،بافت ایمنی که محدودکننده نباشد به وجود میآورند،فرصتهایی برای برقراری ارتباط ایجاد میکنند و خود مختاری و استقلال را مجاز میدادند و تشویق میکنند(گروتوانت و کوپر 1985).
وقتی کودکان اجازه پیدا کنند نظرات خود را حتی اگر مخالف نظرات والدینشان باشد، بهراحتی ابراز کنند و والدین غیر عقاید آنان را به دیدهء احترام بنگرند و در عین حال نظم و کنترلی متعادل در خانواده برقرار سازند و بر موفقیتهای تحصیلی فرزندان خود تأکید ورزند و آنان را در این راه تشویق کنند،طبعا رشد هویت نوجوانان در چنین خانوادههایی نیز با موفقیت همراه خواهد شد.
یافتههای این تحقیق بر اهمیت فهم نوجوان و هویت در روانشناسی و خانواده بهعنوان محیطی مهم برای رشد و هویتیابی تأکید میکند."