خلاصه ماشینی:
"معلمان،به خاطر تماس دائم با دانشآموزان،در شناخت آنان و کمک به رشد شخصیت آنان نقش مهمی دارند و میتوانند ضمن آموزش،دانشآموزان را مورد مطالعه و مشاهده قرار دهند و آگاهیهای کافی راجع به استعدادها، علاقهها و نارساییهای آنان به دست آورند و از این طریق با ایجاد محیطی دوستانه در کلاس و با توجه به تفاوتهای فردی آنان،زمینهء رشد و تکامل هرچه بیشتر آنان را فراهم سازند و از بروز مشکلات عاطفی و روانی آنان جلوگیری کنند.
چنانچه معلم با علائم ناهنجاری یا ناسازگاری در دانشآموزی از قبیل ارتباط برقرار نکردن با معلم و دیگر دانشآموزان،ناتوانی در فهم مطالب،افسردگی،اضطراب، پرخاشگری و دروغگویی رو به رشد، مسؤولیت حرفهای و وجدانی او حکم میکند که به جای سرزنش خود و یا سرزنش دانشآموز یا نصیحت کردن او، وی را به مشاور متخصص ارجاع دهد و اطلاعات و شناختی را که از او در کلاس به دست آورده است،در اختیار مشاور قرار دهد تا طی فرایند مشاوره که رابطهای تخصصی بین مراجع و مشاور است،مشکلات او بررسی و تجزیه و تحلیل شود."