خلاصه ماشینی:
"تدریس همگرا، نتیجهء واگرا اسامی دوستانی که برای ما نامه فرستادهاند خداکرم سبحانی؛ شهرستان سروآباد به یاد دارم آن روز را که با میل و رغبت فراوان وارد کلاس شدم و کلمهی«دست»را کلید تدریسم انتخاب کردم.
همان کلمهای که با معلمان ایران زمین آن را در حصار«یک بخش و چهار صدا»محدود کردهایم و به همین شکل به دانشآموزانمان تدریس میکنیم.
اما آن روز،من برای احوالپرسی،با چهرهای خندان به تکتک بچهها دست دادم تا مفاهیمی چون:صداقت و یکرنگی، صمیمیت و مهربانی،ارتباط و نزدیکی، اندام و ابراز را در قالب هدفهایی چون ایجاد مهارت و نگرش به خوبی تحقق بخشم.
وقتی دست تکتک بچهها را گرفتم، متوجه شدم که هر دست آهنگ و صدای به خصوصی دارد.
در نتیجه،هر دستی برایم به یک راز و معما تبدیل شد.
دست حسن را گرم،دست مجید را سرد،دست محمد را نرم،دست دانیال را سفت و محکم یافتم.
-دست در نقش کلید،رمزی است که خیلی از معماها و قفل مسائل را باز میکند.
-هر دست آهنگ و صدایی دارد."