خلاصه ماشینی:
"معلمان نه تنها با تدریس علم و دانش سروکار دارند،بلکه با شرایط سنی و تفاوتهای فردی دانشآموزان و خصوصیات عاطفی و روانی آنها نیز روبهرو هستند.
که از آن جمله میتوان مشکلات حنجرهای به دلیل حرف زدن زیاد،بیماریهای ریوی به سبب سروکار داشتن با گچ و تختهسیاه و گرد و غبار محیط کلاس،به خصوص در مناطق محروم روستایی،خطر تصادف رانندگی و سرمازدگی و مواجهه با حیوانات زنده و حشرات گزنده را در مناطقی نام برد که معلمان مجبورند مسافت زیادی را برای رسیدن به کلاس درس طی کنند.
امروزه،ضروری است که آموزشوپرورش و ساختار آن متحول شود و در جهت کارآ ساختن روشهای تدریس و کیفیت آموزشی تلاش بیشتری صورت بگیرد باید از روشهای نو برای ادارهی کلاسها استفاده شود و فراگیرندگان برای جامعهای پویا، در حال تحول و در جهت پیشرفت صنعتی و علمی آماده شوند مسلما بسیاری از معلمان در مقابل تغییرات مقاومت خواهند کرد؛زیرا معمولا تغییرات بدون آموزش و هماهنگی صورت میگیرد.
در مناطق مرفه،به خصوص در مدارس غیرانتفاعی،توقعات دانشآموزان،والدین،مربیان و مدیران از معلم فوق العاده بیشتر است؛ زیرا فرصتهای یادگیری و امکان فراگیری دانشآموزان در منزل،کلاس درس و خارج از آن بسیار است و آنها میتوانند از هر فرصتی استفاده کنند.
از دیگر عواملی که موجب بروز فشارهای روانی و تنش در میان معلمان میشود،وقت و زمان و استفاده نکرده از موقعیتها،به هم خوردن برنامهها به ویژه در بودجهبندی محتویات درسی و نداشتن فرصت کافی برای مطالعه،انجام دادن کارهای خانه در خانواده و...
در تحقیقی که سوزان جنکینز و جیمز کالمون انجام دادند عوامل تنش و فشارها در میان معلمان و در محیط مدرسه و خانه،تراکم کارها و بار سنگین مسؤولیتها عنوان شده است."