خلاصه ماشینی:
"معلمان عصر دانایی،به کسب مهارتهای لازم در موج سوم نیاز دارند اما چگونه میتوانیم امگیزههای لازم را برای تغییر و آشنایی آنان به شیوههای گوناگون ایجاد کنیم؟اندیشمندان نظام تعلیم و تربیت میدانند همگام با پیشرفت علم،که به سرعت صورت میگیرد.
زیرا ارائهی اطلاعات با استفاده از فناوریهای جدید،تأثیر بسیار زیادی در ایجاد علاقهی دانشآموزان به مدرسه آمدن و انجام دادن کارهای مدرسه دارد و حتی میتوان از این طریق،دانشآموزان را برای انجام دادن تکالیف مشکلتر و دقت بیشتر در کارها تشویق کرد.
در وضعیت کنونی،که نظام تعلیم و تربیت ما بیش از هر چیز به اصلاح و بهبود روشها و تغییر و نوآوری نیاز دارد،رشد حرفهای معلمان که تنها از طریق یادگیری مداوم و با سرعت زیاد صورت میگیرد،موفقیت این تحولات را تا حد زیادی تضمین میکند.
اهمیت نقش معلم در آمادهسازی کلاس برای تشویق دانشآموزان به انجام دادن فعالیتهای مربوط به تفکر انتقادی قابل توجه است.
مربیانی که تفکر انتقادی را در مدارس پرورش میدهند باید،این رفتارها را در کلاس آموزش دهند: ایجاد فضای مناسب برای پرسشگری،کشف و همیاری در مدرسه تأکید بر یادگیری فعال به جای کسب دانش به صورت منفعل.
5. تفکر گروهی معلمان عصر دانایی باید مهارتهای لازم را برای ایجاد فعالیتهای گروهی و فعال کردن تفکر گروهی داشته باشند.
گروه و تفکر گروهی،پایهی اصلی فعالیت معلم در کلاس و یکی از مهارتهای لازم برای اوست و مشارکت و کار گروهی باید در اولویت کارهای معلمان قرار گیرد.
یکی از مهارتهای موردنیاز معلمان،ایجاد کردن زمینههای مساعد برای همفکری دانشآموزان است تا موجب ایجاد ارزشها و معیارهای مشترک بین آنها شود."