چکیده:
روانشناسان در فعالیتهای دانشگاهی خود بطور وسیعی از شبکه اینترنت 1 استفاده
میکنند.اینترنت به روانشناسان کمک میکند تا در حوزه پژوهشی مورد علاقه خود نسبت
به پیشرفتهای جاری روز آمد شوند.اغلب روانشناسانی که در پروژه دکترای نگارنده، که در سال 1996 به اتمام رسیده،
شرکت کردند ادعا کردهاند که آنها به واسطه استفاده از اینترنت، ارتباط علمی
وسیعتر و مستمری را با همکاران خود برقرار کردهاند که منجر به گرایشهای تازه در
پژوهش آنها شده است همچنین فعالیتهای پژوهشی روانشناسان تحت تأثیر نظامهای
اطلاعاتی متصل)on-line(و پایگاههای اطلاعاتی قابل دسترس از طریق اینترنت قرار گرفته
است.روانشناسان گزارش دادند که افزایش قابلیت دسترسی به منابع، ارتباط سریعتر و
آسانتر با همکاران تسهیل در امر جستجوی اطلاعات بر کیفیت و کمیت پژوهش آنها تاثیر
گذاشته است.اگر چه هنوز مجلات علمی جایگاه خود را به عنوان مهمترین و اصلیترین
منبع اطلاعات جهت ارتباط علمی حفظ کرده است، بسیاری از روانشناسان به این نکته
اشاره کردهاند که پست الکترونیکی 2 و گروههای بحث الکترونیکی 3 و متعاقب آن
استفاده از خدمات جدیدتر اینترنت نظیرشبکه جهانی 4 نقش قابل توجهی در روزآمد
نگهداشتن آنها ایفا کرده است.بر اساس یافتههای پژوهش به نظر میرسد که حضور در
سمینارهای علمی بر خلاف یافتههای پژوهش انجمن روانشناسان امریکا در دهه 1960 دیگر
جزو منابع اصلی جمعآوری اطلاعات مورد نیاز محسوب نمیشود.انتشار الکترونیکی مقالات
علمی، به ویژه ارسال مقالات به مراکز و شبکه جهانی و قرار دادن آنها بر روی شبکه
اینترنت از جمله فعالیتهای رو به رشد در میان روانشناسان میباشد.بسیاری از
روانشناسان همچنین از اینترنت برای اشاعه مقالات قبل از انتشار آنها، تحویل مقالات
به ناشران و سمینارهای علمی، درخواست مقالات چاپ شده از (*)این مقاله بر گرفته از
پایاننامه دکترای نگارنده است که عنوان اصلی آن عبارت است از:scientific communication among academic psychologists:effects of the internetمؤلفان، بازبینی و ویراستاری مقالات ارسالی توسط ناشران و مؤلفان استفاده
مینمایند.
خلاصه ماشینی:
"اغلب روانشناسانی که در پروژه دکترای نگارنده، که در سال 1996 به اتمام رسیده، شرکت کردند ادعا کردهاند که آنها به واسطه استفاده از اینترنت، ارتباط علمی وسیعتر و مستمری را با همکاران خود برقرار کردهاند که منجر به گرایشهای تازه در پژوهش آنها شده است همچنین فعالیتهای پژوهشی روانشناسان تحت تأثیر نظامهای اطلاعاتی متصل)on-line(و پایگاههای اطلاعاتی قابل دسترس از طریق اینترنت قرار گرفته است.
اگر چه هنوز مجلات علمی جایگاه خود را به عنوان مهمترین و اصلیترین منبع اطلاعات جهت ارتباط علمی حفظ کرده است، بسیاری از روانشناسان به این نکته اشاره کردهاند که پست الکترونیکی 2 و گروههای بحث الکترونیکی 3 و متعاقب آن استفاده از خدمات جدیدتر اینترنت نظیرشبکه جهانی 4 نقش قابل توجهی در روزآمد نگهداشتن آنها ایفا کرده است.
با توجه به تغییراتی که روانشناسان دانشگاهی در رفتار ارتباطی خود مشاهده کردهاند در بررسی اصلی بر روی نتیجه استفاده از خدمات اینترنت و رشد فردی به همان اندازه تأکید شده است که بر ارتباط غیر رسمی میان دانشمندان تأکید شده، ارتباط غیر رسمی میان دانشگاهیان و پژوهشگران شامل تماسهای شخصی، گروههای تخصصی ویژه یا دانشکدههای نامرئی، توجه به سمینارها و کنفرانسها و دیگر وسایل تبادل اطلاعات جاری، آراء و افکار جدید و در جریان قرار گرفتن نسبت به رخدادهای یافتهها و مباحث عمده رشته خودشان میباشد.
19 تن از روانشناسان(20 درصد)که در بررسی اصلی ادعا کرده بودند کیفیت فعالیتهای مطالعاتی و تألیفاتی آنها بهبود یافته است، این پیشرفتها را به زمینه و محتوای اطلاعات شبکهها نسبت دادهاند آنها ادعا کردهاند که این پیشرفتها عمدتا از سهولت ارتباط بهتر و قابلیت دسترسی به منابع اطلاعاتی موجود بر روی شبکه اینترنت ناشی شده است."