خلاصه ماشینی:
"شاید روشهای آموزش و برخورد ما با نوآموزان،آن روشی نیست که شایستهای کودکان و نوجوانان باشد و این واقعیتی است که نگارنده،طی 4 سال تجربهی آموزشی در منطقهی سروآباد،به صورت محسوسی با آن برخورد داشته و شاید این موضوع بوده است که شیوههای آموزشی ما،کودکان و نوجوانان را درونگرا بار میآورد؛ به صورتی که نوآموز کمتر قادر به بیان آموختههای خود است و این امر سبب میشود که با گذشت زمان، آموختههایش زیر خاکستر فراموشی مدفون شوند و باور نگارنده،گرهی این مشکل در روزهای اول مدرسه و سالهای دبستان و برخورد سرد و بیروح و پذیرش ساده و کلاسیک نوباوهیخواهان آموزش است که کودک را متوجه هیچ تحولی در زندگی نمیکنند.
دکتر ویکتور اردونز2،مدیر دفتر منطقهای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه،به معلمان و سیاستگذاران آموزش و پرورش برای قرن بیست و یکم،چنین پیام داده است: «اگر از دانشآموزان بپرسیم کدام معلم خود را بیشتر از همه دوست دارید و کدام معلم بیش از همه بر زندگی شما تأثیر گذاشته است، شاید پاسخ آنها معلمی نباشد که بهتر درس داده است."