خلاصه ماشینی:
"آیا جای صدها و هزارها افسوس نیست که تو،من یا هر معلم دیگری تا وقتی با نام دانشآموز،هنرآموز و یا دانشجو تلمذ میکنیم،اینگونه گریزان از درس،پشت پا زننده به قوانین کلاس و بیاعتنا به شخصیت علمی و انسانی استاد باشیم و چون بر مستند تدریس تکیه میزنیم،خواهان رعایت تمام این اصول و ضوابط از سوی دانشآموزانمان شویم و در رعایتشان فصلها برانیم؟ آیا واقعهی امتناع حضرت رسول(ص)را از خرما خوردن،تا بتوانند کودک صحابی را از خوردن خرما نهی کند،فراموش کردهایم؟ «تو بر نیکویی پشت پا میزنی پس آنکه به نیکی صلا میزنی؟ تو بد را نخستین ز خود دور کن سپس دیگران را ز بد دور کن تبآلوده درمان تب چون کند؟ رطب خورده منع رطب چون کند؟ چو حاکم کند می شبانگاه نوش نبندد به حکمش،دکان،میفروش کسان بهره یابند از آثار خویش که خود،کار بندند گفتار خویش اگر گفته نغز است و دل نغز نه بلوطی بود کاندر آن مغز نه وگر دل درست است و گفتار سست از آن گفته یک دل نگردد درست» 1 «ملک الشعرا بهار» گویی نص صریح قرآن را به فراموشی سپردهایم که: «اتأمرون الناس بالبر و تنسون انفسکم 2 «آیا مردم را به نیکویی دستور میدهید و خودتان را فراموش میکنید؟» ما معلمان همیشه به دنبال ارزش و حیثیت مورد تهاجم و تا حدودی از دست رفتهی خود هستیم اما آیا کمی نمینگریم که شاید عوامل این پیآمدها تا اندازهای خودمان باشیم که اجازهی چنین توهینهایی را به دیگران میدهیم، در دورههای ضمن خدمت بارها دیدهام که برای استراحت میان ساعات، وقتی چای و بیسکویتی داده میشود،معلمان زیادی لیوان یکبارمصرف و کاغذ بیسکویت خود را روی زمین رها میکنند و میروند."