خلاصه ماشینی:
"چنان که میبینیم در این زبان هنگامی که مصدر صرف میشود،پایهی کلمه که (vid) است،شکافته میشود و -n- که میاونوند است در درون پایه جای میگیرد1.
محققانی که صراحتا زبان فارسی را دارای میانوند دانستهاند و نمونههایی را برای اثبات دیدگاه خود ذکر کردهاند،از آن جملهاند: احمد گیوی،حسن و انوری،حسن(دستور زبان فارسی 2)، مقربی،مصطفی(وندهای زبان فارسی؛ترکیب در زبان فارسی)، شریعت محمد جواد(دستور زبان فارسی)صفوی کورش(درآمدی بر زبانشناسی)،سلطانی گرد فرامرزی،علی(از کلمه تا کلام)، ثمره،ید الله (The Arrangment of Segmental Phonems in Farsi) 2.
کسانی که فقط پیشوند و پسوند را ذکر کردهاند و اشارهای به وجود یا عدم«میانوند»در زبان فارسی نکردهاند:ناتل خانلری پرویز(دستور زبان فارسی)،شفائی احمد(مبانی علمی دستور زبان فارسی)،قریب عبد العظیم و دیگران(پنج استاد)(دستور زبان فارسی)،همایو نفرخ، عبد الرحیم(دستور جامع زبان فارسی)، بویل جان اندرو (Grammar of Modern Persian) ،الول ساتن ل.
همچنان که در نمونههای فوق میبینیم در هیچکدام از نمونههای ارائه شده میانوند-وندی که در درون پایهی یک واژه بیاید-وجود ندارد بلکه در اکثر موارد آنچه که میانوند نامیده شده است،دو واژه را به هم پیوند داده است.
این واژهها را آوانگاری میکنیم تا روشنتر شود: da?na?+i-da?na?yi/da?na?i xos?xu+i-xosx?uyi/xosx?u?i da?na?+a?n-da?na?ya?n Jangju+ a?n-jangiuya?n چنان که میبینیم در نمونههای فوق هرگاه دو مصوت در کنار هم قرار میگیرند،یکی از صامتهای میانجی "y" یا«؟»بین آن دو آمده است و دو صامت را از هم جدا کرده است تا ساخت واژه مطابق با الگوی هجایی زبان فارسی گردد.
خلاصه و نتیجه: در این مقاله ابتدا با توضیحی دربارهی وندهای اشتقاقی و تصریفی به ترتیب قرار گرفتن وندها از لحاظ جایگاهشان در واژه پرداختیم و بعد با تعریفی از میانوند به تحلیلهایی که دستورنویسان، و زبان شناسان ایرانی و خارجی از میانوند در زبان فارسی داشتهاند، پرداختیم."