خلاصه ماشینی:
"بقلی شیرازی در این کتاب کوشیده است تا حقایق عرفانی را که به زبان«شطح»جاری بود و قشریون آن را نشانهی کفر و الحاد و دعوی نبوت می دانستند،گردآوری و شرح کند و نشان دهد که در طریق صوفیه«منی»و «تویی»محلی از اعراب ندارد.
گفت«انا الحق»«حلاج، طوطی و کر کبریای الحان»که در حالت سکر و بیخودی به کشف و اظهار اسرار مطلق پرداخته-از این دست است، چنان که شیخ شبستر گفته، «انا الحق»کشف اسرار است مطلق بجز حق کیست تا گوید انا الحق؟ همه ذرات عالم همچو منصور تو خواهی مستگیر و خواه مخمور در این تسبیح و تهلیلند دایم بدین معنی همی باشند قایم هر آن کاو خالی از خود چون خلا شد «انا الحق»اندر او صوت و صدا شد جز از حق نیست دیگر هستی الحق «هو الحق»گوی و گر خواهی«انا الحق»6 بنابراین«چون وجد قوی شود،و نور تجلی در صمیم سر ایشان عالی شود،...
و در واقع از جمله آثار نادری است که از شطحیات صحابه و دیگر عرفا و صوفیان بزرگی ون:ابراهیم ادهم، جنید بغدادی،شبلی،ابو الحسن خرقانی، ابو سعید ابی الخیر،ابو الحسین نوری،ابو الحسن نیشابوری،یوسف بن حسین رازی،ابو محمد رویم،ابو حمزه خراسانی،سهل بن عبد الله تستری،ابو الحسین مزین،ابن عطا،صبیحی، علی بن سهل،ابو الحسن بناتی،ابو عمرو دمشقی،ابو الخیر تیناتی،ابو بکر واسطی، ابو القاسم نصرآبادی،ابو العباس سیاری،ابو علی دقاق،ابو یحیی شیرازی،هشام بن عبدان شیرازی،علی بن شلویه،ابو الحسن بن هند قرشی،بندار بن حسین،ابو سهل بیضاوی،ابو مزاحم شیرازی،علی مائنی،ابو بکر طمستانی، ابراهیم اعرج،ابو علی نور باطی،ابو غریب اصفهانی و حصری سخن میگوید."