خلاصه ماشینی:
"دیگر دوران معلمانی که بخواهند بدون توجه به نیازهای دانشآموزان و ابعاد رشد آنها صرفا با تأکید بر دانش تخصصی خود به آموزش اثربخشی بپردازند،به سر رسیده است.
معلمان در کلاس درس با دانشاموزانی روبرو هستند که ممکن است زمینههایی از مشکلات رفتاری یا روانی داشته باشند که علائم آنها بدرستی تشخیص داده نشده است.
معلمانی که میخواهند آموزش خود را به منظور سازگاری با ویژگیهای مختلف همه دانشآموزان انفرادی کنند،ضرورت دارد شیوهای برای طبقهبندی دانشآموزان داشته باشند.
ویژگیهای دانشآموزان با انگیزش درونی افرادی که انگیزش درونی دارند،برای خود اهدافی در نظر میگیرند و روی آن کار میکنند و نیز تکالیفی به عهده میگیرند، که جالب و رضایتبخش هم باشد.
ویژگیهای دانشآموزان با انگیزش بیرونی افرادی که انگیزش بیرونی دارند،خود را با کفایت یا خودمختار به حساب نمیآورند،رفتارهای این افراد از بیرون هدایت میشود،یعنی وقایع بیرونی و دیگر افراد در رفتار و تصمیمگیریهای آنها نقش بسیار مهمی ایفا میکنند."