خلاصه ماشینی:
"بنابراین روسو افراط و تفریط مادران را نامناسب میداند و میگوید این دو فعل مادران است که اولین بار،انسان را از طبیعت منحرف میکند؛پس به مادران توصیه میکند که «به طبیعت توجه داشته باشید و راهی را که برایتان رسم میکند، دنبال کنید».
مربی در مقام الگو و سرمشق کودک معلم باید بهگونهای رفتار کند که سرمشق دانشآموز شود: «به یاد داشته باشید قبل از آنکه به خود جرئت دهید انسانی تربیت کنید،باید خودتان به خوبی تربیت شده باشید.
جوان بودن مربی ژان ژاک روسو میگوید که مربی هرچه جوانتر باشد،به شرط آنکه عاقل باشد،بهتر است:«فقط بر خلاف افکار عمومی متذکر میگردم که مربی کودک باید جوان باشد و به شرط آنکه عاقل باشد،هرچه جوانتر باشد،بهتر است».
بیتوجهی معلم به خواستههای غیر منطقی کودک روسو عقیده دارد مربی نباید به خواستههای غیر منطقی کودک پاسخ دهد:«در هنگام کمک به کودک،باید فقط به آنچه مفید است،اکتفا کرد و به تفنن یا امیال غیر منطقی توجه نکرد...
توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان،تواناییهای آنها و تفاوت دورههای کودکی با بزرگسالی روسو دورههای کودکی را با بزرگسالی متفاوت میداند و برای هردوره ملزومات خاصی قایل است:«مردم روحیهی کودکان را نمیشناسند؛با افکار غلط خود هرچه بیشتر مطالعه میکنند،بیشتر اشتباه میکنند.
حال کودک را فدای آیندهی او نکردن و تربیت سالهای اول بر اساس حواس کودک و درک او ژان ژاک روسو از افرادی که حال کودک را فدای آیندهی او میکنند،انتقاد میکند و میگوید:«پس دربارهی این تربیت ظالمانه،که زمان حال را فدای آیندهی مشکوکی میکند،کودک را در زنجیرهای گوناگون اسیر میسازد و امروز او را بدبخت میکند تا برای فردایش وسایل سعادت موهومی را که شاید هرگز از آن استفاده نکند،فراهم آورد،چه باید کرد؟»."