خلاصه ماشینی:
"2 با توجه به تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور در خصوص چگونگی اعمال شیوههای نظارت و راهنمایی آموزشی،نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که ناظران آموزشی از شیوههای علمی نظارت و راهنمایی آموزشی،در حد متوسط استفاده میکنند و این ناشی از این امر است که هنوز معنی و مفهوم نظارت و راهنمایی آموزشی در کشور ما و ضرورت و اهمیت این فرآیند در آموزش و پرورش،به خوبی درک نشده است.
عبدلی نیز به این نتیجه رسید که بین وضعیت موجود شیوههای نظارت و راهنمایی آموزشی با وضعیت مطلوب آن، تفاوت زیادی وجود دارد.
به طور کلی،میتوان نتیجه گرفت که با توجه به وضعیت فعلی نظام آموزشی ما و مشکلات عدیدهی موجود شیوهی نظارت و راهنمایی همکار،شیوهی مناسبی برای ارتقای کیفیت و راهنمایی نظارت آموزشی و به تبع آن،ارتقای کیفیت نظام آموزشی در مدارس است."