خلاصه ماشینی:
"در فرآیند«یاددهی-یادگیری»چه معلم و چه دانشآموز، باید نقش یک فراگیر را ایفا کنند و به نقش آموزشهای ما دام العمر*یا فراگیری پیوسته،اعتقادی راسخ داشته باشند و تنها به یادگیری در محیط بستهی مدرسه،اکتفا نکنند و در این حالت نقش ارزندهی معلم در«یاددهی-یادگیری»و نقش و عملکرد او در فعالیتهای تربیتی،نیازمند همسویی با رویکردهای جدید است.
این تصور که چهاردیواری مدرسه،جای سرکوب کردن روحیهی پرسشگری و موعظهی فراوان برای رعایت سکوت مطلق در کلاس درس و حاکمیت مطلق و یکجانبهی معلم در کلاس است،دیگر خریدار چندانی ندارد؛زیرا امروزه،معلم به عنوان تسهیلکنندهی امر آموزش و یک مشاور ارشد برای فراگیری بیشتر دانشآموزان است و باید بتواند نقش ارزندهی خود را،در کلاس درس به بهترین نحو ممکن ایفا نماید.
ضربهی دست مدیر مدرسه که به آرامی شانهام را مینواخت، مرا به خود آورد و گفت:«آقای دبیر همه به کلاس درس رفتهاند به غیر از شما»؛در حالیکه نمیدانست امروز،فقط من به کلاس درس رفته بودم."