خلاصه ماشینی:
"نقد نمایش دیوژن و اسارت پارادوکسیکال نگاهی به نمایش«اتاق شماره 6» براساس داستانی از آنتوان چخوف به روایت:خسرو حکیم رابط و ناصر حسینی مهر کارگردان:ناصر حسینی مهر مهدی نصیری عضو کانون ملی منتقدان تئاتر (به تصویر صفحه مراجعه شود) «آنتوان چخوف»نویسنده روسی هم عصر هنریک ایبسن،که تأثیر زیادی بر جریان تئاتر رئالیستی و درامنویسی دوران پس از خود گذاشت؛ تنها نویسندهای نیست که علاوه بر حوزه درام،در زمینه ادبیات داستانی نیز مجموعه ارزشمندی از آثار را در کارنامهاش به جای گذاشته است.
بنابراین میتوان انتظار داشت که نمایش نیز به(به تصویر صفحه مراجعه شود) لحاظ اجرا با در نظر گرفتن ساختار مهم سقوط، اهمیت حضور و شناخت شخصیت قهرمان و به دنبال اینها نحوه درگیری و کشمکش میان نیروهای برابر ستیز درام،جامعه را به نحوی کاملا برجسته و با تأکید،در مقابل قهرمان بگذارد و البته نقش و کیفیت تأثیر آن را نیز،در جریان ساختار نمایش به درستی مورد پرداخت قرار دهد.
مهمترین تأکید متن و اجرای«اتاق شماره 6»در مورد این دو شخصیت مهم،تنها تضاد میان آنهاست که به زیبایی با جانشینی و مشابهسازی اسطورهء دیوژن،مورد پرداخت قرار میگیرد؛«ریوژن»اسطورهای یونانی است که در خمره زندگی میکند و در همان همره تنگ برای خودش بهشتی ساخته است؛دکتر و ایوان هر دو در خمرههایی از زندگیشان اسیر شدهاند.
بههرحال نوع درگیری و بخش زیادی از چالشهای داستان به محوریت قهرمان آن و کشمکشهای درونی او مربوط میشود که اگر این زمینه از رویداد به خوبی(به تصویر صفحه مراجعه شود) پرداخت نشده و گسترش نیافته باشد،طبیعتا بازخورد وسیعتر آن در ساختار درام(کشمکش میان قهرمان و عناصر پیرامونی،جبر محیط)نیز قدرت و تأثیر مورد انتظار را نخواهد داشت."