خلاصه ماشینی:
"فقط از زمان کاهش دگماتیزم فرهنگی در مجارستان است که هوبی توانسته است از جادهء کوبیده شدهء تئاتر واقعگرا،پا فراتر نهد و تأثیرهای آوانگارد را با عناصری که ساکنان بوداپست با آن آشنا هستند در آمیزد.
هوبی تنها نویسندهء معاصر مجاری است که فقط برای صحنه مینویسد.
ایمیره در نمایشنامهء«کارداندازان»،که یکی از خصوصیترین نمایشنامههای هوبی است،از زنش سؤالی میکند که پیوسته ذهن نویسنده را به خود مشغول داشته است:«بگو ببینم،اگر ما تنها آدمیان این دنیا باشیم،فقط ما دو نفر اینجا هستیم،و اگر ادامهء نسل بشر،به عشق ما دو نفر بستگی داشته باشد،آیا بشریت نجات خواهد یافت؟»این اشاره دارد به آن نیهیلیزمی که«دورا»-یعنی زنش-در آغاز پرده اول بیان کرد:«عزیزم،خود تو برای قفل کردن در ناراحت نکن.
در آن نمایشنامه-یا بهتر است بگوییم،در آن هشت نمایشنامهء تکپردهای که عاقبت به صورت نمایشنامهء واحدی درمیآیند، نرو،نه تنها آن جانوری است که در آپوکالیپس به پیامبری مبعوث شده است،بلکه مهمتر از همه اینکه او ستایشگر اشیل،یکی از بتهای مورد علاقه هوبی است.
راستی چه اهمیتی دارد اگر معلوم شود که بازی از همان آغاز با شکست مواجه میشود؟در فضای بستهء صحنه،ارادهء آزاد،که زندانی نمایشنامهء«مدرسه نوابغ»آن را کشف کرده است،دست کم به ما شناسانده شده است.
با این همه هوبی،که به هیچوجه علاقهمند نیست تئاتر از میان برود،برعکس از تئاتر بسیار ستایش میکند و برای آن ارزش بسیاری قائل است؛تئاتری که شبهایی قادر است این امکان را به انسان بدهد که دست به آزمون آزادی ضروری بزند هرچند این آزادی بر صحنه خیالی و وهمیباشد."