خلاصه ماشینی:
"اما اگر هم چیزی با نام بحران"هویت اخلاقی" داشته باشیم،در قبال وضعیتی که میتوان از آن با عنوان"بحران اجتماعی اخلاق"یاد کرد،اهمیت کمتری دارد؛چرا که بحران هویت اخلاقی را میتوان وضعیتی فرض کرد که دست کم برای دو پرسش،پاسخ مناسبی یافت نمیشود:در سطح فردی،پرسش اول این است که من "باید"که باشم و دوم اینکه من"باید"چه تمایزاتی از دیگری داشته باشم.
اما بحرانی که به نظر من مهمتر است،یعنی بحران اجتماعی اخلاق،بحرانی است مربوط به آن جنبه از اخلاق که به تعبیر جامعهشناختی به مثابه چسب یک جامعه عمل میکند و با متصل کردن"من"ها به یکدیگر،از آنها"ما"میسازد.
در این حال گویی وارد یک بازی میشویم که برای انجامش نیاز به یک توافق جمعی داشتهایم و پس از این توافق، دیگر به"واقعیت عینی"چندان بهایی نمیدهیم و با همان واقعیتی که خود بنا کردهایم به بازی، یعنی همان حضور در جامعه و کنش بر اساس قواعد بازی،ادامه میدهیم.
حتی زمانی هم که تخطیهای مکرر به قاعدهای جدید بدل میشوند،ما با نظم جدیدی روبرو میشویم که گرچه قواعدش تغییر کرده،اما در هرحال قواعدی -البته متفاوت با قواعد پیشین-برای پیروی وجود دارد و بازی کماکان برقرار است.
در این حال سود همگان،رعایت قواعد خواهد بود و آنچه این آحاد محتملا ناهمگون و جمع شده در تیمهای مختلف(یا همان گروههای اجتماعی)را با وجود هدفهایی متفاوت و روشها و سبکهای مختلفی که در بازی دارند،به هم متصل میکند و پیوند میدهد،همان قواعد مشترکی است که آنان ملزم به پیروی از آن هستند.
این تصویر اجمالی میتواند حیثیت اجتماعی اخلاق را به مثابه یک مجموعه از قواعد مشترک برای شرکت در یک بازی جمعی(یا عضویت در یک جامعه)بیان کند."