خلاصه ماشینی:
"ضعف قوه امکانی معادل است با شت و کمال وجودی نازلترین موجود امکانی در مشهور جسم است که قوه آن ماده نخستین و فعلیت آن صورت جسمیه است کاملترین موجود امکانی عقل اول و وجود حتمی و حقیقت جمعی است که قوه آن فقط امکان سلبی میباشد در مورد جمعی امکانی که حقیقت محمدی و علوی است و اولیت صدوری دارد قوه امکانی به امکان ذاتی باز میگردد امکان ذاتی از سنخ قوه استعدادی در جسمانیات نیست بلکه از سنخ قوه تحلیلی است که احتیاج محض به واجب الوجود را بیان میکند با توضیح یاد شده روشن میشود که فعلیت محض، اختصاص به خدا دارد زیرا در ذات خدا هیچ گونه امکان و نقص نیست همه کمالات وجوبی به ضرورت ازلیه بدون شرط و قید و بدون نقص و قوه امکانی برای واجب ثابتند و عین ذات او میباشند فعلیت محض بیان دیگری است از این قاعده که میگوید واجب الوجود بالذات واجب الوجود از جمیع جهات میباشد."