خلاصه ماشینی:
"شادروان تقی بینش در مقدمه کتاب سه رساله فارسی در موسیقی در بحثی پیرامون عقاید حکماء یونان مینویسد:«فیثاغورثیان یا طرفداران و پیروان مکتب فیثاغورث اعتقاد داشتند که فاصلههای کرات آسمان از یکدیگر به نسبت فاصلههای اعدادی است که نغمات آوازها را میسازند و گردش آنها نیز نغمهای ساز میکند که روح عالم است و آن را گوش مردم به واسطهی عادت یا عدم استقلال در نمییابد.
» در کتاب سه رساله فارسی در موسیقی بخش مربوط به رساله سوم کنز التحف در خصوص سیمهای چهارگانه عود و رابطهی آن با عناصر چهارگانه طبیعت و مزاجهای چهارگانه انسان شرح مبسوطی آمده است که قسمتهایی از آن نقل میشود: «بعضی از الحان محننه آن است که هر سحرگاه در بیمارستانها ادا باید کرد بر بالین رنجوران،چرا که نغمه وتر زیر مثمر صفر است در مزاج ایشان و این وتر را ممائل رکن آتش مینهند و نغمه مثنی مبعث دماء است در مزاج و این را مماثل رکن هوا مینهند و نغمه مثلث مهیج بلغم است در مزاج و این وتر را مماثل رکن آب مینهند و نغمه مثنی مبعث دماء است در مزاج و این را مماثل رکن خاک مینهند.
و پردههای مشهور دوازدهاند بنابر آنکه موالید که از امتزاجات عناصر در عالم کون و فساد حاصل میشوند سهاند و عناصر چهار و مضروب 4 در 3 دوازده باشد و نامهای اینان این است: عشاق،نوا،بوسلیک،راست،عراق،اصفهان،کوچک، زیرافکند،بزرگ،زنگوله،رهاوی،حسینی،حجاز» موسیقی و چهار فصل سال92 موسیقیدانان قدیم ایران بین موسیقی و چهار فصل سال نیز رابطهای قایل بودند و اعتقاد داشتند که خواننده و نوازنده بایستی برای هریک از فصلهای سال نغمات ویژهای را اجرا کند تا در شنونده اثر مطلوب به جای گذارد."