خلاصه ماشینی:
وجه مشترک این فیلمسازان دوری از بازار فیلم فارسی و ایجاد سینمایی بود که سنت ناپایدار فیلمهایی چون شب قوزی(فرخ غفاری، 1342)و خشت و آینه(ابراهیم گلستان،1343)را تداوم دهد.
حضور فیلمهایی چون گاو(داریوش مهرجویی)و نقد فریدون رهنما نویسنده و سینماگحر نوآور بر این فیلم و پشتیبانی و دفاع شورانگیز وی از فیلم گاو،نشان از یک موج جدید در سینمای ایران بود کهخ ضربههای سختی بر سنت پوسیدهی فیلم فارسی وارد کرد.
جلد آخر این مجموعه نیز که به زودی منتشر خواهد شد به مشخصات کامل و خلاصهی داستان فیلمهایی پرداخته است که در فاصلهی سالهای 1373 تا 1379 ساخته و نمایش داده شدهاند.
عباس بهارلو(غلام حیدری)با هدف تهیه فهرست کامل مشخصات و ملاحظات فیلمهای سینمای ایران،کار تدارک فیلمشناخت را از سال 1376 آغاز و در این راه تلاش فراوانی کرده است،از جمله از فیلمها،اسناد مکتوب،حافظهی افراد،یادداشتبرداری از مشخصات و ملاحظات فیلمهای موجود در فیلمخانه ملی ایران، تهیه عکسهای مناسب تعدادی از فیلمها که از لحاظ موازین و ضرورتهای نشر استفاده از آنها محدود یا مقدور نبوده است.