خلاصه ماشینی:
به همین خاطر است که نوعی ابهام و وضعیت مشکوک در«هدفمندی»تاریخی فیلم مشاهده میشود؛همچنین،فقدان بعضی از بنمایهها را میتوان درک کرد:غیبت خدا و نفی استحاله از این جمله هستند و جستجو(اگر هم وجود داشته باشد)تا حد یک امر ضمنی تقلیل یافته است.
مسلم است فیلمهایی که از آن نام برده شده در بخشهای پیشین کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
(5)-افرادی که از آنها نام برده شده است، شخصیتهای فیلم توهم بزرگ هستند.
اما در آغاز سال 1922 سینمای مستند با فیلم«نانوک شمال»ساخته رابرت فلاهرتی جهشی تاریخی به منظور کاربرد ابزار سینما برای کشف واقعیتهای نهفته در جوامع اولیه به وجود آورد.
کتاب یکی از منابع معتبری است که چشمانداز تاریخی سینمای مستند جهان را در سالهای پس از تألیف این اثر(1973)و از آغاز آن تصویر و تحلیل میکند.