خلاصه ماشینی:
اینگونه آغاز میکنیم که انسان در مقابل هرموقعیت،فضا،شکل و حجم و تطابق منطقی روابط که حاضر به حواس او باشند واکنش نشان میدهد و برای بر هم زدن این نسبتها راهکارهای متعددی چون عدم چینش منطقی روابط،استفاده تکنیکی از اغراقها و دفرماسیونها،کشف معنایی جدید در روابط انسانی و یا روابط انسان با پیرامون،بر همریزی کارکردهای عناصر و یا در بخش روایی-کشف هستی جدید از پس آنچه قوانین علّی بر آنان حاکم است را مورد استفاده قرار میدهد و از این بر هم زدن،کامجویی معنویای حاصل مینماید که بخش اعظم از جذابیت هراثر هنری است.
مفاهیمی چون: هدفمندی ما از فانتزی چیست؟ حوزه استفاده از فانتزی کجاست؟ تفاوتهای بین فانتزی ادبی و فانتزی تصویری-حد و حدود بین این دو-شباهتها و تفاوتها چیست؟ فاصله میان واقعیت و دنیای مجازی چقدر است؟و سؤالاتی از این قبیل که باید پیش از پرداختن صرف به مفهوم فانتزی پاسخی جامع به آنها داده شود.
در فانتزی آنچه به عنوان اصل قبول داریم بیشتر بخش روایی فانتزی(دراماتیزه شدن)است و کار را بر نحوه همین چینش اتفاقات و برخورد کاراکترها و حوادث و غیر منطقی بودن حوادث بین عناصر بیجان و جاندار با هم قرار دادهایم.