خلاصه ماشینی:
"در پیشگفتار کتاب از رضا مهدوی آمده است که:این مجموعه پنجرهای است به فرهنگهای باستان،نحوهی نگرش خنیاگر اصیل ایران به صدا،انسان و هستی،و نیز راهنمایی است برای جستوجوی فرمهای تازه برای موسیقی آیندهای که بدون توجه به ریشههای گذشتهاش نمیتواند تأثیر ماندگاری در ذهن و روان نسل آینده به جا گذارد.
نوار شماره بیستوچهار شامل نمونه کوتاهی است که میتواند شنونده را در فضای کلی مجموعه قرار دهد و ما بقی گزیدهی اجراهای صحنهای گردهمآیی هنرمندان موسیقی حماسی ایران است که در اردیبهشت 6731 برگزار شد و این مجموعه در برگیرنده حدود نیمی از اجراهای صحنهای این گردهمآیی است.
محمد رضا درویشی اجراهای موجود در مجموعه موسیقی حماسی ایران را به پنج دسته تقسیم میکند: -موسیقی رقصهای حماسی و آیینی ایران -منظومهها و ترانههای حماسی در رثای قهرمانان مردمی در نواحی مختلف ایران -قطعات و مقامهای بدون کلام حماسی(موسیقی کشتی و جنگ) -شاهنامهخوانی به عنوان کهنترین ادبیات حماسی مکتوب ایران وی در این مجموعه بر آن است تا برشهایی از فرهنگ و موسیقی«چند منظر»و رنگارنگ ایرانی را به نمایش بگذارد."