خلاصه ماشینی:
"حاصل بررسی نویسنده-که البته از نظر ما مورد اشکال است و نیاز به تجدیدنظر دارد-این است که برخلاف مشهور،آل احمد نه مبدع و منادی گفتمان «غربزدگی»بلکه فقط مروج آن بود:نخستین منادی این گفتمان،شادمان بود(صص 104-103)،فردید پایه فلسفیاش را فراهم کرد(صص 104 به بعد)و آل احمد فقط آنرا رواج داد و با انتشار کتاب«غربزدگی»او بود که بومیگرایی به جزء لاینفک گفتمان جدید سیاسی ایران مبدل شد.
بنابراین آیا بهتر نبود که نویسنده فاضل و ارجمند کتاب روشنفکران ایرانی و غرب در ریشهیابی و پیشینهجویی گفتمانهای مزبور حد اقل اشارهای به اینگونه اندیشهگران و آثارشان داشته باشند؟به عنوان مثال در تصحیح آنچه آقای بروجردی در مورد ریشه و پیشینه گفتمان غربزدگی گفتهاند یادآور این نکته بسیار حائز اهمیت است که منادی غربزدگی در ایران نه سید فخر الدین شادمان-بلکه چند سالی پیش از او-احمد کسروی بود.
درست است که کسروی-برعکس شادمان و آل احمد-نه از موضع بومیگرایی و سنتگرایی بلکه از موضع یک نقاد متجدد با مسئله اروپاییگری یا غربزدگی برخورد کرد و به این لحاظ پرداختن به او و شرح آراء و آثارش در این زمینه در محدوده پژوهش آقای بروجردی که با محوریت رشد بومیگرایی انجام شده نبوده است اما بههرحال هیچ شکی نیست که افکار و آرای کسروی به انحاء گوناگون-ولو از راه دشمنی و ضدیت با سنتها و ارزشهای فرهنگ دینی و بومی-در پیدایش و رشد گفتمانهای مورد پژوهش نویسنده کتاب روشنفکران ایرانی و غرب مؤثر بوده است."