خلاصه ماشینی:
"استاد روشن در درآمد کوتاهی قبل از پیشگفتار که به تصحیحات و چاپهای قبلی خود از تاریخنامه طبری اشاره میکنند،چکیدهای از تفحصات خود را چنین باز نمودهاند:«سپاس و آزادی خدای را که تاریخنامه طبری که به نادرست در پارهای از نگاشتههای پارسی تاریخ بلعمی خوانده شده است و من به فراخی در پیشگفتار خود از این انتساب ناروا سخن راندهام و باز نمودهام که ابو علی محمد بن محمد بن بلعمی از پایه و مایه دانش بهرهای چندان نداشته و در این کار واسطهای بیش نبوده است و ترجمه ناب این اثر از دبیران و منشیان دانشمند و گمنام دیوان سامانیان بوده است و سه تن یا سه گروه در این کار اهتمام ورزیدهاند و به بسیار احتمال از کار همدیگر آگاهی نداشتهاند1، بنابراین تاریخنامه طبری در سه گونه روایت گردانیده شده است2.
» استاد روشن در ادامه به شرح و تفصیل دلایل و شواهد خود بر این مدعا میپردازد که دلیل اول را وجود دو گونه مقدمه تازی و فارسی بر سر نسخهها و شاهد دیگر را تفاوتهای فاحش شیوه نگارش و روایت نسخهها نسبت به یکدیگر میدانند ایشان، افزون بر استنباطها و دریافتهای خود در خصوص سهگانه بودن روایتهای تاریخنامه،به تردیدها و دریافتهای پیشگامان تحقیقات ادبی و تاریخی در ایران،از جمله علامه محمد قزوینی و محمد تقی ملک الشعرای بهار اشاره میکند که آنها نیز متوجه چندگونگی نسخههای تاریخنامه طبری شده بودهاند."