خلاصه ماشینی:
"وقتی این لذت کم میشود یا از بین میرود،طبعا انگیزه و به دنبال آن افت تحصیلی پیش میآید و ما چه کار میکنیم تا این افتها جبران شود؟ اگر درک کنیم که«یادگیری لذت است»شاید بهتر پی ببریم که چرا از تلاشهایمان کمتر نتیجه میگیریم؟مگر میتوان در کسی به زور انگیزه ایجاد کرد؟مگر امکان دارد لذت بردن از چیزی تحمیلی باشد؟چه پیش میآید که یک دانشآموز کنجکاو و علاقهمند به یادگیری،در 6 سالگی به تدریج به فردی بدون انگیزه تبدیل میشود؟یک دلیل مهم آن همین است که فرآیند یاددهی-یادگیری در جامعهی ما نه تنها منطقی نیست،بلکه گاهی جنبهی منفی هم دارد.
جرا بعضی از دانشآموزان به تدریج از درس و مدرسه نیز بیزار میشوند؟ آیا این پدیده ذاتی یا محصول اکتساب است؟چرا به جای آنکه موقعیتهایی برای لذت بردن از یادگیری تدارک ببینیم،کاملا برعکس عمل میکنیم و موقعیتها و فرصتها را بر ضد«لذت یادگیری»به کار میگیریم؟نیت مدارس و والدین خیرخواهانه است."