چکیده:
سید قطب را به منزله یکی از رهبران فکری جنبشهای اسلامگرای معاصر میشناسند.
نوشتههای وی مواد فکری مورد نیاز گروههای مذکور را فراهم نمود، که عبارتند از: 1.
تنفر شدید نسبت به فرهنگ غربی؛ 2. ساخت جامعه براساس شریعت اسلامی؛ 3. استفاده از
جهاد برای برانداختن حکومتهایی که بر اساس شریعت عمل نمیکنند.
خلاصه ماشینی:
"8 سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که اندیشه سید قطب چه تأثیری بر اسلامگرایی معاصر و به ویژه رادیکالیسم اسلامی داشته است؟ به دیگر سخن کدام جنبه از اندیشههای وی از سوی اسلامگراهای تندرو معاصر مورد استفاده قرار گرفته است؟ بدین منظور ابتدا مهمترین مفاهیم اندیشه وی؛ یعنی جاهلیت، حاکمیت و جماعت را توضیح داده و سپس تأثیر او بر اسلامگرایی معاصر و به ویژه القاعده را به طور اجمال مورد بررسی قرار خواهیم داد.
14جامعه جاهلی از نظر سید قطب چه نوع جامعهای است؟ وی در پاسخ به این سؤال و در کتاب معالم فی الطریق (نشانههای راه) چنین پاسخ میدهد: هر جامعهای که اسلامی نباشد، جاهلی است؛ اگر بخواهیم تعریف دقیقتری ارائه دهیم، باید بگوییم که جامعه جاهلی، جامعهای است که در ایمان، عقاید و قوانین آن چیزی به غیر خدا پرستش میشود.
»19 سید قطب در کتاب معالم فی الطریق و در بخشی به نام «تمدن واقعی اسلام است»، نظرات خود را در مورد جوامعی که خود را مسلمان میخوانند و در واقع جاهلی هستند، چنین بیان میکند: از نظر اسلام، تنها دو نوع جامعه وجود دارد: جامعه اسلامی و جامعه جاهلی.
مهمترین برداشت که رادیکالترین آنها نیز میباشد، تفسیر قطب از جاهلیت و تکفیر را به همه نقاط جهان و به همه انسانها تسری داده است؛ دومین برداشت، تفسیرهای او را تنها به حاکمان کشورهای اسلامی ارتباط میدهد؛ سومین برداشت، تفسیری نمادین است که اعتقاد دارد، تفسیر قطب از جاهلیت را تنها باید از نظر معنوی بررسی کرد و نه از نظر مادی، بیشتر پیروان این نحله فکری را کسانی تشکیل میدهند که در خارج از زندان زندگی میکردند و عضو اخوان المسلمین بودند."