خلاصه ماشینی:
"(ص 9 و 10) وی در ادامهی بیان اهداف خود از نگارش این کتاب،پس از اینکه امامخمینی قدس سره،احیاگر اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و اله در قرن بیستم،و یگانهی فقهی،فلسفی و عرفانی عصر حاضر،را تلویحا اسلام ناشناس و منزوی و علمای الازهر(معروفترین مدرسهی اسلامی)و شیوخ عربستان را اسلامشناس و معیارتشخیص عقاید اسلامی(البته با ارتکاب مغالطهی اخذ ما بالعرض مکان مابالذات)1معرفی میکند.
اگرچه برخی بهآراء مذکور به دیدهی انتقاد نگریستهاند،اما ناگزیر بسیاری از مطالب آنها رابازگو نمودهاند،و از این حیث در فضای غرب که شبهات فوق و بسیاریتهمتها یناروایدیگر نسبت به اسلام و شخصیت قدسی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله،درسطحی وسیع و رو به تزاید،مطرح است،نقد این دیدگاهها ولو مستلزم بازخوانیشبهات و تهمتها باشد هیچ اشکالی ندارد،بلکه ضروری نیز هست،اما درفضای شیعی ایران که آحاد آن حتی تاب تصور آن مطالب را ندارند،نه تنهاهیچضرورتی ندارد و مطلوب نیست،بلکه فی الواقع مصداق دقیق القای شبهه است.
کیانوش حشمتی مترجم محترم کتاب در مقدمهی خویش عنوان نمودهاند: در زمان انتشار کتاب آیات شیطانی،با وجود عکس العملهای شدید و بهموقع مسلمانان در تقبیح مضمون آن این نکته مرا به شدت میآزرد کهچگونه اندیشمندان و محققان مسلماننخواسته یا نتوانستهاند کتابی به زبانانگلیسی و از واقعیات زندگانی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله منتشر ساخته و بدانوسیله ذهنتودهی مردم غرب را نسبت به اهداف و تلاشهای محمد صلی الله علیه و الهدر براندازی ظلم و جور و خشونت از میان اعراب و ایجاد وحدت و امنیت وصلح در شبه جزیرهی عربستان و نهایتا نوع بشر،روشن سازند."