خلاصه ماشینی:
"این دیدگاه، دیدگاه تازهای نیست، همان است که در طول صد سال گذشته در حوزههای آموزشی دنیای اسلام به اذهان تلقین میشده و پیشینهای تاریخی دارد که به سید جمالالدین افغانی برمیگردد.
دیدگاه دوم این است که مساله رویارویی دانش جدید و اسلام، در حقیقت به هیچ وجه مسالهای عقلانی نیست، بلکه مسالهای اخلاقی است.
این دیدگاه مبتنی بر این نظریه است که دانش غربی همان قدر به تمدن غربی مرتبط است که هر شاخه دانش اسلامی با تمدن اسلامی و چون کسب دانش، عملی بیارزش نیست، لذا اخذ دانش تمدنی، توسط تمدنی دیگر، مفید و ممکن خواهد بود.
مشکل این است که موفقیت روزافزون در آموزش علم و تکنولوژی غربی با اختلال فرهنگی و پرسشگری فلسفی که میبایست پاسخ داده شود (همراه است) به خصوص در زمانی که دنیای اسلام نمیخواهد نقش یک نعش مرده را بازی کند، هیچگاه در تاریخ اسلام، مسلمانان مثل دیگر پیروان تمدنهای بزرگ آسیایی، سعی در بازی کردن نقش غرب را نداشتهاند."