چکیده:
نویسنده کوشیده است با طی مراحل منطقی (مفهوم و توصیف تجربه دینی، تعریف تجربه دینی، نمونه و مثالهایی از تجربه دینی، اثبات خداوند از
طریق تجربه دینی) خواننده را به نتیجه برساند و به آراء صاحب نظرانی درباره تجربه دینی نیز اشاره کردهاند.
اولین بحث در تجربه دینی، فهم و توصیف این تجربه است. تجربه دینی غالبا به عنوان آگاهی مستقیم و شخصی در مورد خود خدا (نه نشانههای
او) توصیف میشود و با این توصیف، میتواند توجیهی فوقالعاده قوی درباره عقیده به خدا باشد. شلایر ماخر تجربه دینی را خاستگاه مستقل دین
میدانست که نوعی آگاهی دینی فرد به وابستگی مطلق به خدا بود. اتو و ویلیام جیمز نیز در ادامه راه شلایر ماخر، بر اهمیت تجربه دینی به عنوان
خاستگاه مستقل دین تأکید کردند. در تعریف تجربه دینی، پراودفوت مینویسد: باید توجه داشته باشیم که هر چیزی که تجربه خوانده میشود،
باید با وصفی از دیدگاه فاعل آن، توصیف شود. و تجربه دینی نیز چون فاعل تجربه، آن را به صورت دینی میفهمد یا تفسیر میکند، «دینی» خوانده
میشود. نمونههای فراوان تجربههای دینی در فرهنگهای مختلف و ادیان گوناگون حکایت از ارتباط با موجودات ماورائی، به خصوص خداوند،
دارد.
خلاصه ماشینی:
"چکیده: نویسنده کوشیده است با طی مراحل منطقی (مفهوم و توصیف تجربه دینی، تعریف تجربه دینی، نمونه و مثالهایی از تجربه دینی، اثبات خداوند از طریق تجربه دینی) خواننده را به نتیجه برساند و به آراء صاحب نظرانی درباره تجربه دینی نیز اشاره کردهاند.
چون مبنای استدلال آلستون همسنخی تجربه دینی و ادراک حسی است، مهمترین اشکالی که بر برهان آلستون وارد شده، توجه به تفاوتهای این دو نوع تجربه است؛ مثل اینکه تجربه حسی، همگانی، قابل تکرار و روشن و واضح است، اما تجربه دینی چنین نیست.
نویسنده کوشیده است با طی مراحل منطقی (مفهوم و توصیف تجربه دینی، تعریف تجربه دینی، نمونه و مثالهایی از تجربه دینی، اثبات خداوند از طریق تجربهدینی) خواننده را به نتیجه برساند و به آرای صاحب نظرانی درباره تجربه دینی نیز اشاره کرده است."