چکیده:
مقاله حاضر در پی بیان باور و نگرش اهل سنت نسبت به اصحاب سیدالمرسلین است. و نیز بیان فضیلت و رتبه ابوبکر و عمر بر سایر اصحاب و
بیان عدالت جمیع صحابه و ضرورت اعتقاد بر عدالت جمیع صحابه میباشد.
خلاصه ماشینی:
"تفضیل شیخین با اجماع صحابه و تابعین ثابت شده است، چنانچه نقل کردهاند آن را اکابر ائمه که یکی از ایشان امام شافعی است.
و شیخ ابوالحسن اشعری میفرماید: تفضیل ابوبکر و عمر بر باقی امت قطعی است و از حضرت امیر (علی مرتضی) نیز به تواتر ثابت شده است که در زمان خلافت و اوان مملکت خود در حضور جم غفیر به گروه خود میفرمود که ابوبکر و عمر، بهترین این امتاند.
از این عبارت مفهوم میشود که به حقیت یکی و خطای دیگر هم لب نباید گشود و همه را جز به نیکی یاد نباید کرد و همچنین در حدیث نبوی آمده است و «إذا ذکر اصحابی فامسکوا»: یعنی چون اصحاب من مذکور (یاد) گردند و از منازعات ایشان یاد کرده شود، شما خود را نگاه دارید و یکی را بر دیگر اختیار نکنید.
(2) حتی خود ابوبکر هم خود را افضل اصحاب نمیدانست، چرا که از هیچ کدام از احادیثی که بعدا در فضل او ساخته شده خبری نبود و اگر روایتی در فضیلت او بود میبایست در سقیفه در برابر مخالفین خود بدان استناد و احتجاج میجست، ولی در تاریخ هیچگونه گزارشی در این باب نرسید.
در صورتی که به استناد کتاب خدا و سنت نبوی و تاریخ صحیح امیرالمؤمنین علی علیهالسلام افضل اصحاب پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم بوده ______________________________ 1.
(1) اما روایتی که ایشان از علی علیهالسلام نقل کرده است صحیح نیست، چون به اجماع اهل سنت، علی علیهالسلام بعد از عثمان افضل اصحاب بود؛ این در حالی است که به حکم این روایت علی علیهالسلام در رتبه سایر اصحاب همچون معاویه و ابوسفیان و عمروعاص و..."