خلاصه ماشینی:
"نوع سوم حدسهای علمی است یک سری مبانی دارند که به نتایجی میرسد و یکی از بنیادیترین فرضهای آیندهشناسی علمی پیوستگی تقریبی رویدادهاست، یعنی فرض میکنند که حوادث جهان دامنه تحول قاعدهمندی را طی میکند.
یکی پروژه تاریخیگری هگلی ـ مارکسی، که آینده محتومی را فرض میکند و دومین نوع آیندهشناسی، مبتنی بر سوژه و خلاقیت انسان شکل میگیرد و احساس میکند که انسانها دنیایی خلق میکنند.
از طرفی برای رسیدن به آیندهشناسی، بهترین راه این است که ابتدا نگاهی به گذشته دستگاه فقه، دیگر تفسیری بر حال دستگاه فقه و نهایتا چشماندازی بر آینده داشته باشیم.
مشکل این دستگاهها عدم وجود دموکراسی است، چرا که حاکم تعیینکننده است و به این شکل دستگاههای سنی با تکیه بر قیاس مشکلات لامتعین آینده را حل میکنند.
اگر فرض کنیم دنیای جهانی شده آینده، دنیای کم رنگ شدن حکومتها و مرزهای ملی باشد، در دستگاههای فقهی شیعه، با حفظ اصالت و هویت، بهترین پتانسیلها را برای حضور در جهانی شدن دارد."