چکیده:
مییابد و برای رهایی و نجات نفس،دنیاگریزی و رهبانیت را توصیه میکند،کاری نادرست و بیتناسب با اسلام است.یکی از شیوههای پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم مبارزه با همین تفکر بود.دنیا در منظر اولیای دین اسلام متجر اولیای خدا و محل رشد آنان است.دنیا مزرعه آخرت است.جهان بیرون نه تنها پلید نیست،بلکه محل فرود نعمت و رحمت خداست.آنچه جهان بیرون را خوب یا بد میکند،رویکرد انسان به آن است.وگرنه خود جهان که مخلوق خداست،بد نمیشود.شناخت جهان بیرون و قوانین عمل و عکس العمل آن،برای تغییر عالم درون لازم است. الگوهای سنتی ما مسلمانان اشخاصی مانند پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و علی علیه السلام هستند که شناخت و تغییر هردو عالم درون و بیرون را با هم پیش بردهاند.مجاهدات پیامبر در ساختن مدینه و کشورداری و مبارزه با جهل و نادانی و فقر و ناداری در تاریخ ثبت است.علی علیه السلام در دوران 25 سالهای که پس از پیامبر به اصطلاح خانهنشین شد،رهبانیت پیشه نکرد،بلکه به کار و تولید و آبادانی دنیا پرداخت،در همان حال نیز بالاترین درجهء زهد و خودسازی را داشت. در مدینه به دست علی علیه السلام ساخته شد،پردرآمدترین مرد روزگار خود بود،اما ثروت فراوانی که به دست میآورد صرف فقیران و بهبود زندگی آنان میکرد.نخلستانهای فراوانی که برپا میداشت،وقف میکرد.چگونه میتوان گفت با داشتن چنین الگویی در اسلام،اندیشهء رواقی در تفکر سنتی ما حاکم بوده است.البته انکار نمیکنیم که بخشی از فیلسوفان یا عارفان در جهان اسلام به این اندیشه تمایل یافتهاند.اما تفکر غالب نبوده است. 5.بنابراین،نمیتوان مرزبندی میان اندیشهء سنتی و اندیشهء تجددگرا را با معیار نگاه به درون و نگاه به بیرون به انجام رساند.بلکه معیار نگاه به من علوی و من سفلی است.تغییر اصلی در درون انسان رخ داده است و تغییر بیرونی ناشی از آن است. نمیآید.بنابراین،پروژهء مدرنیسم بدون شناخت درون انسان ناکام خواهد ماند.حتی برای افزایش رضایت در همین جهان،نیاز به شناخت انسان،به ویژه شناخت درون انسان،است.با این حساب شاید بتوان گفت که نگاه از درون انسان به بیرون نرفته است، بلکه نگاه از یک جنبه درون به جنبه دیگر منعطف شده است.البته این درست است که میزان پرداختن به جهان بیرون و تلاش برای تغییر آن افزایش یافته است.اما نگاه از درون حذف نشده است.پس تغییر در کجاست؟ 3.به نظر میرسد تغییری که در جهان مدرن اتفاق افتاده بیش از آنکه از ناحیهء بیرونی شدن نگاه انسان باشد،از تغییری در درون انسان است.انسان سنتی نگاه به بالا دارد و انسان جدید نگاه به پایین.در درون این دو انسان دو نگاه به خود وجود دارد.یکی من علوی خود را میجوید و دیگری من سفلی را.هردو در پی ارضای«من»هستند،اما یکی ارضای«من علوی»را مد نظر دارد و دیگری ارضای«من سفلی»را.از آنجا که من سفلی به مسائل مادی گرایش دارد،توجه انسان مدرن به امور مادی و این جهانی افزایش مییابد. بنابراین،علت اصلی اختلاف این دو انسان را باید در درون آنها یافت،نه در بیرون. 4.اما در نسبت با انسان سنتی نیز این حکم کلی که در تفکر سنتی«بنا بود ما خودمان را بسازیم،نه جهان را.بنا بود خودمان را عوض کیم،نه جهان را»به نظر قابل تأمل است. درست است که برخی از اندیشههای سنتی،مانند اندیشهء رواقیون که پیروانی نیز در الاهیدانان مسیحی مسلمان و...دارد،تغییر جهان را نادیده گرفتهاند؛اما بسیاری نیز وجود دارند که حکم به تغییر جهان دادهاند.اندیشهء غالب در جهان اسلام،از همان صدر اسلام تا به امروز،این بوده که پایهء جهان بیرون را نیز ساخت؛زیرا همین جهان بیرون است که بستر ساخته شدن عالم درون است و اگر این جهان اصلاح شود،عالم درون را بهتر میتوان اصلاح کرد.هنگامی که ادبیات اسلامی را مرور میکنیم به مطالب فراوانی دربارهء عمران و آبادانی جهان برمیخوریم.آیات قرآن و روایات فراوان از پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و اهل بیت علیه السلام در زمینهء ضرورت و حسن آبادانی و تغییر جهان بیرون وجود دارد.در کنار شناخت نفس،که البته نافعترین شناختهاست.شناخت جهان بیرون نیز به قوت توصیه شده است.در احتجاجات حضرت زهرا علیهما السلام بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم دربارهء ضرورت امامت و خلافت علی علیه السلام به این برمیخوریم که امامت ایشان را مایهء آبادی زمین،افزایش ثروت،گشوده شدن گنجهای زمین و برکات فراوان مادی برمیشمرند.1 توصیه به دانش تجربی در اسلام و ترویج آن از سوی امامان علیه السلام نشانهء توجه به شناخت عالم بیرون برای تغییر آن است.این که اندیشههای سنتی را همه از نوع اندیشههای رواقی بگیریم که دنیا را پلید و پست میبیند و میان آبادی دنیا و آخرت تضاد 1.جناب آقای ملکیان در این بحث به خوبی و با ذکر مقدمات لازم به تفاوت دو دیدگاه اساسی اشاره کردهاند.تفسیر ایشان از تجددگرایی و اینکه جوهرهء اصلی آنگاه به جهان بیرون و تلاش برای تغییر جهان به منظور انطباق با خواست انسان است،تفسیری دقیق و قابل تأمل است،گو اینکه جای تکمیل نیز دارد.تردیدی نیست که نگاه تجدیدگرایان بیشتر منعطف به عالم بیرون است و تلاش میکنند تا برای کسب رضایت بیشتر حداکثر تغییر را در جهان بیرون ایجاد کنند و در نهایت بهشت موعود را در همین جهان و روی کرهء خاک پدید آورند.برای دستیابی به این مقصود،لازم است جهان بیرون را بیشتر بشناسند. از طرفی،این نکته نیز درست است که تغییر در عالم درون نیز به عواملی بیرونی پیوند میخورد.اما این همه مطلب نیست. 2.تغییر جهان بیرون نیازمند شناخت آن است.در کنار شناخت این جهان،نیاز به داشتن آرمان و جهت نیز هست؛زیرا بدون هدف و جهت تغییر بیمعنا میشود.هدف از تغییر جهان کسب رضایت بیشتر و افزایش لذت است.لازمهء افزایش لذت و رضایت انسان، شناخت اوست و بدون شناخت مسائل درونی انسان،شناخت کاملی از انسان به دست آقای ملکیان برای بیان مؤلفههای تجددگرایی،ابتدا به سه ساحت انسانی اشاره میکنند،سپس به تفاوت دو نگاه سنتی و نگاه جدید در مسألهء«ناکامیهای بشر»در تغییر جهان بیرونی یا جهان درونی اشاره میکنند و نتیجه میگیرند که جوهرهء تجددگرایی را باید در همین نگاه یافت.به نظر ایشان سایر مؤلفههای تجددگرایی نتیجه منطقی همین نگاه است.
خلاصه ماشینی:
"نگاه ویژه شناخت جهان،سرآغاز تجددگرایی مصطفی ملکیان آیین،ش 9،آذر 68 * چکیده: آقای ملکیان برای بیان مؤلفههای تجددگرایی،ابتدا به سه ساحت انسانی اشاره میکنند،سپس به تفاوت دو نگاه سنتی و نگاه جدید در مسألهء«ناکامیهای بشر»در تغییر جهان بیرونی یا جهان درونی اشاره میکنند و نتیجه میگیرند که جوهرهء تجددگرایی را باید در همین نگاه یافت.
حال که انسان در چنین جهانی به سر میبرد،چه باید کرد؟ رواقیون میگفتند وقتی انسان چیزهایی را که میخواهد،نمیبیند و چیزهایی را که نمیخواهد میبیند،دو راه پیش رو دارد که ظاهرا از این دو بیرون نیست؛یا باید جهان را عوض بکند و یا خودش را.
به نظر من،انسان مدرن هنگامی به تدریج پدید آمد که از خود پرسید:چرا من خودم را با عالم بیرون وفق بدهم؟چرا عالم بیرون نباید آنی بشود که من میخواهم؟هر چقدر در عالم انسانی روحیهء انفعال نسبت به عالم بیرون و تسلیم و رضا نسبت به عالم بیرون،مغلوب این روحیهای بشود که قصد دارد جهان را تغییر دهد و آن را چنانکه خودش میخواهد بسازد،از انسان سنتی دور و به انسان مدرن نزدیک شدهایم.
تفسیر ایشان از تجددگرایی و اینکه جوهرهء اصلی آنگاه به جهان بیرون و تلاش برای تغییر جهان به منظور انطباق با خواست انسان است،تفسیری دقیق و قابل تأمل است،گو اینکه جای تکمیل نیز دارد.
الگوهای سنتی ما مسلمانان اشخاصی مانند پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و علی علیه السلام هستند که شناخت و تغییر هردو عالم درون و بیرون را با هم پیش بردهاند."