چکیده:
خانوادههای مذهبی نیز باید توجه داشته باشند معمولا بر سر دو راهی ازدواج موقت و رابطهء نامشروع هستند که گریزی ندارند،نه اینکه انتخاب بین ازدواج موقت و ترک رابطه یا رابطه سالم باشد.به علاوه ازدواج موقت در دین هم معمولا برای دختران باکره توصیه نمیشود،بلکه مکروه است،این نوع ازدواج،شرایط ارضای سالم غریزهء طبیعی جنسی را برای افرادی که امکان ازدواج دائم را ندارند،فراهم میآورد. تعجبآور این است که سکولار و مذهبی،هردو بر اثر تغییر ذائقه،با وجود گرایش به روابط راحتتر زن و مرد،هردو همنوا با این راهکار سالم شرعی که کمترین آسیبها را به دنبال دارد،مخالفت میکنند! 6.مجالس مذهبی،مساجد،تکایا و عزاداریها از قدیم،اختصاصی به گروه مردان نداشته است و همواره زنان پاک و متدین نیز در این محافل و مراسم شرکت میکردهاند. حتی در عزاداریها و دستهجات سینهزنی و زنجیرزنی در ایام محرم نیز بانوان محترم حضور داشتهاند.البته در کنار یا به دنبال مردان خود حرکت میکردهاند. جای بسی تأسف است که اخیرا مقدسترین مراسم و پاکترین احساسات دینی،از سوی برخی جوانان ناآگاه و دور از فرهنگ دینی و معرفت اجتماعی،به بازیچه گرفته میشود و مسجد و حسینیه با پارک و مجلس و تفریح و پارتی،یکسان پنداشته میشود. 7.در سرتاسر مقاله تعابیری وجود دارد که مروج رفتارهای نامشروع و غیر قانونی است:«مانتوهای راحتتر»،«سادهگیری در پوشش(که گاه بدحجابی نامیده میشود)»، «ممنوعیت روابط به اصطلاح«نامشروع»منجر به آن شد که اغلب جوانان،دوستان خود را به خانه دعوت کنند،زیرا نظارت و کنترل والدین صبور(در چارچوب محدودیتهای منعطف عرف اجتماعی)را بر کنترلهای سرکوبکنندهء رسمی(فشار شدید قوانین خشک عرفی و سنتی)ترجیح میدهند.»،«هنوز هم برخی از خانوادهها هرگونه ارتباط پیش از ازدواج میان دختر و پسر را توهین به حریم مقدس خانه میدانند.» تخریب ارزشهای موجود در جامعهء ایران اسلامی در زمینهء روابط دو جنس و پوشش و سایر امور مربوطه،به صلاح هیچ از طرفین نیست.شایسته است دستاندرکاران مطبوعات،با حساسیت و دقت فراوان در جهت حفظ حدود و ارزشها،تلاش کنند.در غیر این صورت در مسؤولیت تغییر رفتارها و پیامدهای زیانبار آن سهیم خواهند بود. و با حضور بیشتر مادران در خانه از بزهکاری فرزندان جلوگیری خواهد شد. ثالثا،موجب پایین آمدن سن ازدواج و کاهش آمار فحشا و روابط نامشروع و سلامت جسمی و روحی آحاد جامعه میشود. رابعا،با کاهش و از بین رفتن بیکاری در بین مردان،آمار تخلفات و بزهکاریهای موجود،به وضوح کم خواهد شد و امنیت اخلاقی و اجتماعی افزایش خواهد یافت.برخی آمارها نشان میدهد در کشورهای غربی،آمار طلاق در خانوادههایی که زنان شاغل دارند تا چهار برابر خانوادههای دیگر است. بنابراین نمیتوان خواهان امنیت اقتصادی،اخلاقی و اجتماعی مردان و زنان بود،اما در جامعهء ما شرایط کار را برای زن و مرد،یکسان فراهم نمود. 4.با آزادی پوشش،مانتوهای شاد،کوتاه و چسبان،آرایش کردن خارج از خانه و ابزار رفتارهای جنسی در فضاهای عمومی که متأسفانه تصریحا و تلویحا در طی مقاله مورد تأیید قرار گرفته است.دیگر نمیتوان در جامعه به دنبال امنیت و آزادی اخلاقی و اجتماعی بود.اندکی آشنایی با ویژگیهای جسمی و روحی زن و مرد و تحریکپذیری شدید مردان و میل زیاد به جنس مخالف،خصوصا در سنین جوانی،جای انکار باقی نمیگذارد که خطرات زیادی متوجه گروه آسیبپذیرتر یعنی زنان میگردد.شما از یک سو روابط آزاد و بیحجابی و مد و آرایش را ترویج میکنید و از سوی دیگر میخواهید خطر و آسیب به آمار جرایم و خشونتهای جنسی در جوامع آزاد غربی نظری بیندازید تا ببینید بیدار کردن دیو شهوت و غریزهای که کور و کر است و عقل و عاطفه نمیشناسد و به کوچک و بزرگ و آشنا و ناآشنا و محیط خانه و خیابان توجهی ندارد.چه آثار سوئی به دنبال خواهد داشت.تصور و آرزوی آزادی پوشش،روابط و ابراز رفتارهای جنسی بدون بروز خشونت و تجاوز و آسیب،خیالی است خام.آزمودهها را آزمودن خطا است. همهء اینها در صورتی است که ما ضررهای معنوی و آثار اخروی این گناهان را نادیده بگیریم. 5.اما دربارهء ازدواج موقت،سکولارها که به قول شما خود را ملزم به مراعات این چارچوبهای شرعی نمیبینند و به دخترها و پسرهای خود اجازه میدهند در خانه و غیرخانه،اگر میسر باشد،با یکدیگر معاشرت داشته باشند،این عده حداقل باید نسبت به این حکم شرعی،لب به اعتراض نگشایند.کسانی که هرگونه رابطهء زن و مرد،بلکه همجنس را در صورت تمایل روا میدانند،حق انتقاد نسبت به چند همسری و تعدد زوجات در اسلام را ندارند،چرا که دستکم این ازدواجها در دین،شرایط و قیودی برای دو طرف قائل است که موجب محدود شدن این روابط میشود:در حالی که روابط جنسی در دنیای امروز سکولارها و لیبرالها چنین محدودیتهایی ندارد. حمید کریمی1 1.مقاله اگرچه به شکل ارزیابی وضعیت اجتماعی دختران و پسران و ارائه آمار و ارقامی در این باب و گزارش وضعیت پس از انقلاب اسلامی ایران تدوین شده است،اما مانند سایر مقالات و گزارشهای ماهنامهء زنان،به طور طبیعی و شاید قهری،جهت داراست و دیدگاهها و خواستههای نویسندگان مقاله را به وضوح میتوان دریافت. 2.بررسیهای روانشناسانه و جامعهشناسانه،معمولا فاقد ارزشگذاری و داوری نسبت به خوب و بد،یا درستی و نادرستی امور هستند.اما ذکر وقایع و امور،بدون روشن کردن نقاط مثبت و منفی و آثار خوب و بد،موجب اشتباهات و مغالطاتی جبرانناپذیر برای خواننده خواهد شد. 3.استفادهء بهینه و هرچه بیشتر از ظرفیتهای آحاد جامعه،امری مطلوب و مفید است. اما باید توجه داشت که در جامعهء ایرانی با توجه به دیانت مردم و فرهنگ بومی و ملی، وظیفهء ادارهء اقتصادی خانه و خانواده بر دوش مردان است.وقتی چنین است و پسران بدون دسترسی به شغل مناسب و درآمد لازم،امکان ازدواج و همراه شدن با دختران را در چارچوب شرع و قانون و عرف ندارند؛پس آگاهان جامعه و مسؤولان باید شرایطی را فراهم آورند که در درجهء اول،زمینهء اشتغال پسران و مردان فراهم شود. این اقدام چندین فایده دارد:اولا،موافق با توصیفهء دین و وظیفهء نانآوری مردان و نفقه دادن به همسر و فرزندان است. ثانیا،موافق با ساختار جسمی و روحی مردان و زنان است.از فشار مضاعف کار بیرون و درون خانه بر زنان کاسته خواهد شد.از تغییر اوصاف زنانه به مردانه جلوگیری نویسندگان این مقاله(موروتزی و صادقی)به بررسی وضعیت اجتماعی زنان در جمهوری اسلامی ایران اشاره کردهاند.بعد از انقلاب آمار شهرنشینان از روستائیان پیشی گرفت،آمار با سوادان افزایش یافت،زاد و ولد خانوادهها در سالهای اولیهء انقلاب افزایش یافت و از سال 1365 به بعد به شدت کم شد.جامعه به سرعت به یک جامعهء شهرنشین با سواد و جوان تبدیل شد.در امر پوشش و آزادی اجتماعی در روابط دوجنس و امکان تحصیل و اشتغال و خروج از خانه زنان و کنترل باروری آنها،پیشرفتهایی حاصل شده است.به رغم این تحولات،باز هم زنان از نابرابری جنسی به شکلهای مدرن رنج میبرند.ساختار مردانه در اقتدار اجتماعی همچنان موجب ظلم به زنان است.حقوق زنان به عنوان شهروندان قانونی و سیاسی هنوز محدود است و میزان اشتغال رسمی زنان به میزان ناامیدکنندهای پایین است. محدودیت روابط در اجتماع،ارتباطهای دختر و پسر را به خانهها کشانده است.اما باز هم دختران بیآنکه از امنیت حضور در محیط خانواده برخوردار باشند.در جستوجوی معاشرتهای اجتماعی آزادانهتر هستند.خلاصه اینکه زنان نه شهروندانی برابر در مقابل قانوناند و نه منتقدانی خودآگاه علیه عرفهای جنسیتی درونی شده.
خلاصه ماشینی:
"دختران جوان ایران روایتهای مدرن از نابرابریهای سنتی نورماکلر موروتزی،فاطمه صادقی/ابراهیم اسکافی زنان،ش 941،مهر 68 چکیده: نویسندگان این مقاله(موروتزی و صادقی)به بررسی وضعیت اجتماعی زنان در جمهوری اسلامی ایران اشاره کردهاند.
در امر پوشش و آزادی اجتماعی در روابط دوجنس و امکان تحصیل و اشتغال و خروج از خانه زنان و کنترل باروری آنها،پیشرفتهایی حاصل شده است.
در کنار این سادهگیری در پوشش(که گاه بدحجابی نامیده میشود)،مجموعهای از منشهای سهلگیرانهتر نسبت به آزادیهای اجتماعی و روابط با جنس مخالف نیز به وجود آمده است.
این گرایش در میان نسل جوانتر نیز به شدت شایع است،هرچند مانع مطمئنی برای پرهیز از روابط جنسی پیش از ازدواج نیست.
ممنوعیت روابط به اصطلاح«نامشروع» منجر به آن شد که اغلب جوانان دوستان خود را به خانه دعوت کنند،زیرا نظارت و کنترل والدین صبور(در چارچوب محدودیتهای منعطف عرف اجتماعی)را بر کنترلهای سرکوبکنندهء رسمی(فشار شدید قوانین خشک عرفی و سنتی)ترجیح میدهند.
اینکه پسران دوست دختر خود را به خانه دعوت کنند برای خانوادهها بیشتر قابل قبول است؛اما در مورد دختران اینطور نیست.
خانگی شدن روابط اجتماعی دختر و پسر برای دختران جوانی که هم از نظر مالی و هم اجتماعی در رتبهء پایینتری نسبت به پسران جوان قرار دارند،فوق العاده پرهزینهتر و پرخطرتر است.
7. در سرتاسر مقاله تعابیری وجود دارد که مروج رفتارهای نامشروع و غیر قانونی است:«مانتوهای راحتتر»،«سادهگیری در پوشش(که گاه بدحجابی نامیده میشود)»، «ممنوعیت روابط به اصطلاح«نامشروع»منجر به آن شد که اغلب جوانان،دوستان خود را به خانه دعوت کنند،زیرا نظارت و کنترل والدین صبور(در چارچوب محدودیتهای منعطف عرف اجتماعی)را بر کنترلهای سرکوبکنندهء رسمی(فشار شدید قوانین خشک عرفی و سنتی)ترجیح میدهند."