چکیده:
میتوانید به سنن ابن ماجه،اثر محمد بن یزید قزوینی،جلد 2،ص 1326،حدیث 4003؛ وسائل الشیعه اثر شیخ حر عاملی،جلد 14،ص 11،12،128 و 129 و همچنین ج 20،ص 64 و 65؛و نیز نهج البلاغه،نامهء 31؛بحار الانوار اثر علامه محمد باقر مجلسی،ج 100،ص 253.بر فرضی که خطبهء 80 از امام علی علیه السلام صادر نشده باشد یا در مورد برپاکنندهء جنگ جمل باشد، روایات فراوان دیگر را نمیتوان انکار کرد. اما از جهت مضمون خطبهء شریفه بر خلاف بیان شما،مطلب ضعیف و سست نیست. خداوند متعال بر اساس حکمت و علم لایزال خود،جنس مرد و زن را با ویژگیهای متفاوت و متناسب با یکدیگر آفریده است.چون زنان به اقتضای خلقت خویش،دچار حیض میشوند،قهرا نماز و روزه و عبادت آنان کمتر میشود.و چون زنان احساسات قویتر و حضور کمتر در جامعه و جرائم مختلف دارند،شهادت آنان نصف گواهی مرد است و چون قدرت بدنی مرد بیشتر است و توان اقتصادی و تدبیر بیشتری در تولید ثروت دارد، سهم الارث و بهرهء مالی او معمولا بیشتر است.بنابراین کسی عیب بر روی زنان نگذاشته است؛اگر تفاوتی هست مربوط به آفرینش و ظرفیت وجودی جنس زن است.البته وجود با برکت زن،لازمهء خلقت و زن بودن برخی از انسانها مثل مرد بودن جمعی دیگر، گریزناپذیر است. 6.از نگاه اسلام و قرآن،زن و مرد هردو انسان و صاحب کرامت هستند و در حوزهء انسانیت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند،لکن در برخی عرصهها که به زنانگی و مردانگی و تفاوتهای جسمی و روحی آنها برمیگردد.مثل کار کردن،ازدواج،زایمان،پوشش و ایام عادت،احکام تفاوتی دارند که به هیچ وجه به معنای تحقیر زن،نقص در خلقت زن،حیلهگر بودن و پست بودن آنان نیست.حضور کمتر یا بیشتر در عرصهء اجتماع و سیاست،یک اصل و هدف نیست و هریک از دو گروه به فراخوار شرایط خود سهمی را ایفا میکنند. 7.در گذشته هیچگاه زنان بر مردان مسلط نبودهاند،آری طبق نقل برخی منابع در برخی زمانها و برخی مناطق،مادرسالاری و نه زنسالاری وجود داشته است.و اما این که زنان فعالیت اقتصادی داشتهاند،خرید و فروش میکردهاند و از خانه خارج میشدهاند،امری است غیر قابل انکار و در همهء زمانها کم و بیش وجود داشته است.در جهان معاصر با عصر بعثت چنانکه اشاره کردهاید زن در عربستان،ایران و روم جایگاه پستی داشت و شی شمرده میشد و محدودیتهای فراوانی داشت،اما با بعثت پیامبر و نزول قرآن،زن برترین جایگاه انسانی خود را پیدا کرد و بعد از آن هرگونه کژفکری و بدرفتاری با زنان،نتیجهء عملکرد سوء مسلمانان بوده و به ساحت دین برنمیگردد. ادارهء آموزش و پرورش یا بهداشت و درمان ظاهرا مورد مخالفت و اشکال نیست،برخی فعالیتها مثل رهبری کلان جامعه که مستلزم ولایت بر جامعه است از سوی غالب فقها منع شده و یکسری از کارها مثل نمایندگی مجلس شورای اسلامی محل اختلاف است. بنابراین سخن مؤلف در مورد مخالفت کلی با مشارکت زنان صحیح نیست.علت قضیه هم انکار عقل و رشد فکری زنان نیست،بلکه توجه به مصالحی در روابط زن و مرد و جایگاه زن در جامعه و نظام اجتماعی،سیاسی اسلام و لزوم بهکارگیری تدبیر و تفکر بیشتر در مسائل مهم مردم است. 2.بحث فقهی و استدلال دربارهء تک تک آیات و روایات اشاره شده،بحثی است تخصصی و گسترده که مجال بیشتری را میطلبد و ما فقط به برخی نکات کوتاه بسنده مینماییم. 3.در مقام ذکر دیدگاهها و استدلالهای فقها و مفسران باید به نظر بزرگان از قدما و اکثریت و مشهور بین آنها توجه کرد.به صرف اینکه برخی از عالمان متأخر دیدگاهی مخالف با جماع یا شهرت بین فقها ارائه دادند.نمیتوان سخن همهء استوانههای دین را رها کرد و به رأی مخالف گرایش پیدا کرد و آن را با رأی دیگر مساوی در اعتبار یا حفانیت دانست.آنچه دربارهء آیهء «الرجال قوامون علی النساء» (نساء،34)، «و للرجال علیهن درجه» (بقره،228)1 «و قرن فی بیوتکن» (احزاب،33)و زخرف،18 و روایات ذکر شده از نهج البلاغه و منابع دیگر،اکثر عالمان مسلمان فهمیدهاند به حق نزدیکتر است و مختص زنان پیامبر یا زنان آن عصر و زمان نیست. وجود تعدادی از زنان که اهل زر و زیور نیستند یا تفکر و تدبیر برتری نسبت به بخشی از مردان دارند،مخالف با آن حکم کلی نیستند.هرگاه حکمی نسبت به جنس مرد یا زن بیان شد،مراد غالب و اکثریت موارد است نه شمول عام،از این جهت،موارد محدود مخالف، ضرری به حکم کلی نمیرساند.بنابراین تدبیر ملکهء سبأ یا کمال آسیه،مریم،خدیجه،زینب و حضرت زهرا علیها السلام منافاتی با سخن مشهور ندارد. 4.واژهء«سائحات»چنانکه در تفسیر قرآن و آیهء شریفهء 112 سورهء توبه،و تحریم،5 آمده است به معنای زنان روزهگیر است نه زنان سیاحتکننده. 5.در ضمن مقاله تلاش فراوان شده تا خطبهء 80 نهج البلاغه را یا از اعتبار و حجیت بیندازند یا از صورت حکم کلی به قضیهء خارجیه تبدیل نمایند،در حالی که اولا این خطبه معتبر و دارای اسناد متعدد است،ثانیا اشاره به زنان خاصی در آن زمان نیست.شاهد بر مدعا این است که عین این مضامین یا قریب به آنها در روایات دیگر هم آمده است،از جمله حمید کریمی1 1.آقای حضرتی دیدگاههای مختلف دربارهء مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان را به دو دسته تقسیم میکند و یک دسته را طرفدار مشارکت و گروهی دیگر را به طور کلی مخالف هرگونه مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان میداند،در حالی که این نسبت به عالمان دینی صحیح نیست.نظریهای که قائل باشد به اینکه زنان حق هیچ گونه فعالیت سیاسی و اجتماعی و تصدی مناصب مختلف را ندارد.در بین عالمان دینی اصلا وجود ندارد. نظریهای هم که بگوید همه گونه فعالیت سیاسی و اجتماعی و بر عهده گرفتن پستهای مختلف حتی حکومت و رهبری جامعهء مسلمانان،برای زنان بدون اشکال است،در میان دانشمندان اسلامی طرفدار ندارد.اصل حضور اجتماعی و فعالیت سیاسی و دخالت در امور جامعه و مسلمانان،بیعت با حاکم،امر به معروف و نهی از منکر،پذیرش حق و عدل و مخالفت با باطل و ظالم و مانند این امور،مرد و زن نمیشناسد و هرانسان عاقل،فهیم و مسؤولی باید وارد این عرصهها بشود. آیات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر2،روایاتی که میگوید«هرکس که شام را صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد،از آنان نیست»3،تاریخ زندگانی پیامبر و معصومان علیه السلام،بیعت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و علی علیه السلام با زنان در موارد متعدد و خروج قهرمانانهء حضرت زهرا و زینب علیهما السلام و شرکت زنان در سفرهای جهادی و جنگهای زمان پیامبر و خدمترسانی به مجاهدان و مجروحان،ادله و شواهدی هستند بر این ادعا. برخی از فعالیتها مثل کار در یک کارگاه خیاطی،درمانگاه و فروشگاه،اشتغال در آقای حضرتی مقاله را در دو بخش تنظیم کرده است:1.چیستی نگرش نخبگان مسلمان نسبت به جایگاه زن:2.چرایی این نگرشها و ریشههای تاریخی آن در ایران اسلامی در بخش اول دیدگاههای مختلف را به دو دسته تقسیم کردهاند:1.مخالفان مشارکت سیاسی زنان:2.موافقان مشارکت سیاسی زنان.سپس ادلهء مخالفان را از آیات و روایات ذکر میکنند و سپس از سوی مولفان اول استدلالهای مخالفان را پاسخ میدهد و بعد ادلهء آنها را ذکر میکند. در بخش دوم نگارنده بر این عقیده است که علتها و عوامل مختلفی در شکلگیری نگرشی منفی به زن مؤثر بوده،از آن جمله،کانونهای سلطنت،ادبیات مانوی،آیین بودا،فرهنگ عربی،اسرائیلیات و مسیحیت.با ظهور اسلام،نظام ارزشی حاکم بر عربستان به هم ریخت و جنسیت،قبیله،نژاد و خون ملاک برتری داشتن را از دست داد و معیار برتری تقوا شد ولی با رحلت پیامبر و در عصر امویان و عباسیان،مجددا انحراف زیادی در جامعه و فرهنگ پدید آمد. لکن امید است با بازنگری در متون اسلامی و به کمک عقل و علم،زمینهء مشارکت اجتماعی و سیاسی گستردهتر زنان فراهم آید.
خلاصه ماشینی:
"در ابتدای نوشتار به چیستی نگرش نخبگان مسلمان نسبت به جایگاه زن پرداخته و نظریات مختلف دربارهء مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان تبیین شده و در بخش دوم چرایی این نگرشها و ریشههای تاریخی آن در ایران اسلامی مورد تأمل قرار گرفته است.
دومین حوزهای که مخافان مشارکت سیاسی زنان به آن اشاره میکنند،توسل جستن به خطبهء 08 نهج البلاغهء امام علی علیه السلام است که آن حضرت میفرماید: «ای مردم؛زنان،ایمان و بهره و خرد کمتری دارند،اندکی ایمانشان از آن روی است که در ایام حیض از نماز و روزه دست میکشند و اندکی خردشان بدان خاطر است که گواهی دو زن همچون گواهی یک مرد است و کاستی بهرهشان از آنجاست که سهم ایشان از ارث نیم سهم مردان است.
چرا که زنان دیگر میتوانند برای مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی جامعه با حفظ حجاب و رعایت شئون اسلامی اقدام کنند و در این صورت نه تنها عمل خلاف شرعی مرتکب نشدهاند،بلکه دقیقا در راستای سیره و سنت حضرت رسول عمل کردهاند.
سوگمندانه باید گفت،برخی از علما در آثار گرانمایهء خود،نه تنها این روایات را مورد نقد و پیرایش قرار ندادهاند؛بلکه در مذمت مقام زن پا فراتر گذاشته و حتی او را در ردیف حیوانات قرار دادهاند و معتقدند خداوند از آن جهت زن را حیوان انساننما آفریده است که مردان از دوستی زنان و نکاح با آنان متنفر نباشند.
آنچه دربارهء آیهء «الرجال قوامون علی النساء» (نساء،43)، «و للرجال علیهن درجه» (بقره،822)1 «و قرن فی بیوتکن» (احزاب،33)و زخرف،81 و روایات ذکر شده از نهج البلاغه و منابع دیگر،اکثر عالمان مسلمان فهمیدهاند به حق نزدیکتر است و مختص زنان پیامبر یا زنان آن عصر و زمان نیست."