چکیده:
ابعاد ایمان از جمله فرق ایمان و اسلام،مراتب ایمان و اختیار و تجدید مورد بررسی قرار گرفتهاند.در این مقاله پیرامون ایمان بحث شده است. برای این منظور از مراجع و منابع مختلف به ویژه از نظرات شیخ ابو الفتوح رازی صاحب روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن استفاده شده است.در ابتدا،معنای لغوی و 2Lاصطلاحی ایمان تبیین گردیده است.آنگاه حقیقت ایمان از نظر آرای فرق اسلامی بیان شده و سپس نظرات شیخ ابو الفتوح رازی در این رابطه ارائه شده است.با استفاده از نظرات گسترده و مبسوط شیخ ابو الفتوح رازی در روض الجنان
خلاصه ماشینی:
"همچنین به آیاتی استناد جستهاند که در آنها عمل به ایمان عطف شده،و استدلال کردهاند که عطف مقتضی مغایرت،یعنی جدا بودن عمل از ایمان است و افزودهاند که برخی آیات تأکید دارد بر اینکه در صدق ایمان اقرار زبانی سودی ندارد،چنانکه خداوند متعال فرموده است: و من الناس من یقول آمنا بالله و بالیوم الآخر ما هم بمؤمنین 31و فرموده است: قالت الاعراب آمنا قل لم تؤمنوا ولکن قولوا أسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم 41 اما کسانیکه اقرار زبانی را در صدق ایمان کافی دانستهاند استدلال کردهاند به آنچه از پیامبر اکرم (ص)بهطور متواتر نقل شده که آن حضرت اقرار به شهادتین را کافی میشمردند و به مجرد این اقرار احکام اسلام و ایمان را بر اقرارکننده جاری میکردند،بیآنکه جز اینها از چیز دیگری جویا شوند.
»42 ابو الفتوح در ذیل آیهی 14-مائده: من الذین قالوا آمنا بأفهواههم و لم تؤمن قلوبهم مینویسد:«این دلیل است بر اینکه ایمان به زبان نیست و به دل است و آنچه به زبان باشد ایمان نباشد،چون ایمان را به قلب اضافه کرده است،و اگر به زبان بود،منافقان هم مؤمن بودند.
ابو الفتوح ذیل آیه 41-حجرات: قالت الأعراب آمنا قل لم تؤمنوا ولکن قولوا أسلمنا میفرماید:«ایمان و اسلام باهم فرق دارند هم در لغت و هم در شرع،چون ایمان تصدیق به دل است و اسلام اقرار به زبان است و خدای تعالی تفاوت میان هر دو گذاشته است و اگر هر دو یکی بود،کلام خداوند تناقض داشت."