چکیده:
از جمله مباحث مهم جهت روشن شدن حقائق مذهبی و تقریب مذاهب و نیز رفع بسیاری از
توهمات ـ که چه بسا منشأ برخی از منازعات قومی در جهان اسلام است ـ بررسی جایگاه و
فضائل اهلبیت(ع) است.
این مقاله، شخصیت و فضایل حضرت زهرا(س) را بر اساس توجهی که برخی آیات و سور به آن
دارند و در قالب روایات معتبر و متعددی که در مهمترین منابع اهلسنت آمده است،
مورد بررسی قرار میدهد.
To study the position and virtues of Ahle-Beit(a) is one of the important issues which helps one a lot in demistyfying and clarifying the religious facts، and causes the religions to come closer than ever together; thus، many ambiguities which are per se’ the sources of disputes among Islamic sect and different ethnics would be disambiguated and disappeared.
The essay aims to study the noble characteristics and virtues of hadhart Zahra(s) on the basis of Quranic verses and surahs، and also a large number of creditable narrations and traditions existing in the most important sources of Ahl-e-Sunnah.
خلاصه ماشینی:
"وجود حضرت فاطمه(س) قبل از تولد آدم و حوا دانشمندان اهلسنت، ابنحجر عسقلانی (م852 ق) از امام حسن عسکری(ع) و او از پدران خود(ع) و آنها از جابر بنعبدالله و او از پیامبر(ص) نقل میکند که آدم و حوا وقتی در بهشت بودند، نور وجود حضرت زهرا را دیدند و خداوند به آن دو فرمود: نور ایشان دو هزار سال قبل از خلقت شما آفریده شده بود.
[63] دیدگاه برخی از دانشمندان اهلسنت این افراد، فقط اهلبیت(ع) را اصحاب کساء میدانند: جمهور اهلسنت،[64] امام شافعی،[65] احمدبن حنبل،[66] محمدبن سوره،[67] امام طحاوی،[68] شوکانی،[69] شبلنجی،[70] حاکم نیشابوری،[71] سخاوی،[72] محبالدین طبری،[73] حافظ گنجی،[74] قسطلانی،[75] حاکم حسکانی،[76] توفیق ابوعلم،[77] امام ثعلبی،[78] احمدبن محمد الشامی،[79] ابنصباغ،[80] ابومنصور ابنعساکر شافعی،[81] حمزاوی،[82] سمهودی،[83] ملاعلی قاری،[84] امام مجدالدین فیروزآبادی،[85] ابنحجر هیثمی،[86] ابوبکر الحضرمی،[87] محمد جسوس،[88] ابوبکر النقاش،[89] ابنمردویه،[90] ابنبلبلان،[91] حکمت یاسین،[92] دکتر بیومی مهران،[93] شیخ سندی [94]و رفاعی.
طبق روایات صحیح و متعدد فریقین، خداوند محبت امیرالمؤمنین علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را بر امت واجب نموده و آن را پاداش رسالت خویش قرار داده است و این چیزی است که از طرف خداوند به پیامبرش امر شده است، نه اینکه پیامبر آن را از خدا خواسته باشد.
[252] اصل این قضیه که پیامبراکرم(ص) از بین همه امت، تنها حضرت علی(ع) را به جای «انفسنا» و حضرت فاطمه(س) را به جای «نسائنا» و حضرات حسنین (ع) را به جای «ابنائنا» برای مباهله انتخاب کرد و برد، مورد اتفاق اهل تفسیر و حدیث است."