چکیده:
نقش اجتماعی گروههای انسانی به ویژه نسل جوان-مقوله پراهمیتی است و چنانچه با منطق درست مورد مطالعه کاربردی قرار گیرد،درصد زیادی از همبستگی اجتماعی یک جامعه تأمین خواهد شد،به ویژه در جامعهای که قشر جوان بخش عمدهء جمعیت را تشکیل میدهد.این نوشتار پژوهشی است در مبانی معرفتشناسی جوانان و هویت فردی و جمعی آنان با بهرهگیری از آموزههای نبوی. نویسنده با استفاده از احادیث نهج الفصاحه،در تجزیه و تحلیل جامعهشناسانه این آموزهها به شش محور مهم دست یافته که هریک از آنها،عاملی مؤثر در شکلگیری هویت جوان و انسجام اجتماعی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای پژوهش در اینجا نتایج بررسی سؤالهای پژوهش ارائه شده است: بررسی سؤال اول پژوهش سؤال اول پژوهش از این قرار بود: محورهای مطرح در خصوص نسبت نوجوان و کسب هویت بنابر آموزههای پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله در نهج الفصاحه کدام است؟ بنابر نتایج تحلیلهای انجام شده در خصوص نسبت نوجوان و کسب هویت براساس احادیث نهج الفصاحه و طبقهبندی به دست آمده از آنها طی جداول شماره یک تا شش پژوهش،شش محور در خصوص نسبت نوجوان و کسب هویت بنابر مفاد احادیث تبیین گردید که شامل تأثیر توجه به مبدأ آفرینش در تحقق هویت،تأثیر توجه به سرانجام انسان در تحقق هویت،لزوم تمسک به سلوک متعالی انسانی در تحقق هویت،لزوم توجه به نیازهای جوانان در تحقق هویت،لزوم ارتباط جامع والد-فرزند در تحقق هویت و لزوم انتخاب همنشین مناسب در تحقق هویت مطرح میباشند(جداول شماره یک تا شش در شرح سؤال دوم پژوهش آمده است)1.
3-با عنایت به درجه اهمیت انسانسازی کلیه دستگاههای آموزشی و تربیتی حاضر در جامعه اعم از آموزش و پرورش،دانشگاه و در مجموع،انواع آموزشهای رسمی،غیر رسمی و مستمر ضمنی باید اذعان داشت برنامهریزان تربیتی در سطوح مختلف با عنایت به نتایج پژوهش،لازم است به شش محور نسبت نوجوان و کسب هویت شامل؛تأثیر توجه به مبدأ آفرینش در تحقق هویت،تأثیر توجه به سرانجام انسان در تحقق هویت،لزوم تمسک به سلوک متعالی انسانی در تحقق هویت،لزوم توجه به نیازهای جوانان در تحقق هویت توجه داشته و با عنایت به مؤلفههای مطرح در آنها و نیز زمینههای مصداقی مطرح شده،فرصتها، زمینههای عملی و تجربی متعدد و گوناگونی را در بخشهای مختلف محتوای برنامههای درسی خود جهت تمرین،ممارست و کسب تجربه دانشآموزان،دانشجویان و به خصوص والدین آنها فراهم آورند."